سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گردهمایی به مناسبت روزجهانی معلولان اظهار کرد: روزجهانی معلولین با هدف جامع پذیر شدن این افراد در سطح جامعه نامگذاری شده است. از مهمترین اهداف این روز میتوان به رشد آگاهی مردم نسبت به معلولین، چگونگی پیوستن معلولین به جامعه، آگاه یافتن از مشکلات این گروه و تلاش در جهت مناسب سازی جامعه و رفع تبعیض در عرصه زندگی و سلامت اشاره کرد.
او افزود: جمعیت معلولین در جهان به ۱ میلیارد نفر میرسد و ۸۰ درصد این جمعیت در کشورهای در حال توسعه هستند. امروز در کل جهان ۱۰۰ میلیون کودک معلول وجود دارد و در کشور ما نیز ۸ میلیون افراد دارای معلولیت زندگی میکنند.
حسینی گفت: دو سند مهم بین المللی و ملی معلولین برای حمایت از این گروه به تصویب رسیده است و هدف این سند و تلاش ما این است جامعه بتواند گامهای موثری در راستای جامعه دوستدار انسان بردارد. جامعه دوستدار معلول، جامعهی عادلانه، فراگیر، در دسترس و بدون خطر است. در واقع معلولیت یک مفهوم شکل گرفتنی تلقی میشود. همچنین معلولیت یک عنوان مفهوم اجتماعی محیطی است و در این روز باید این مفهوم باید به یک نگرش صحیح در سطح جامعه برسد.
معاون وزیر افزود: در جامعه دوستدار انسان؛ حق سلامتی و بهداشت، حق دسترسی به نیازهای سلامتی، حق مشارکت سیاسی، حق کیفیت زندگی، حق اشتغال و کار و حق آموزش از اساسیترین حقوق همه انسانها از جمله معلولین محسوب میشود و سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق این اهداف برای معلولین عزیز شکل گرفته است.
حسینی در ادامه به فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: امروز میتوانیم اعلام کنیم یک هزار محتوا و کتاب آموزشی برای این گروه مناسب سازی و تولید شده و پوشش این جامعه هدف به ۱۸ برابر رسیده است. همچنین در شرایط کرونا بیش از ۱۰ هزار محتوای یادگیری با رویکرد عدالت اجتماعی به دانش آموزان استثتایی ارائه میشود.
او افزود: توانمند سازی ۲۴ هزار معلم فقط در سال ۹۹ برای این گروه با برگزاری ۲۲۴ کارگاه در دستور کار قرار گرفت. ما امروز با ساخت و ساز در مدارس و طرح از خشت تا بهشت توانستهایم ۱.۵ متر فضای آموزشی برای دانش آموزان ویژه در سطح کشور ایجاد کنیم. همچنین در سال ۹۹؛ ۱۲۵۰ مدارس ما مناسب سازی شدند و امروز ۸۱۰ مرکز مشکل ویژه یادگیری برای خدمت رسانی به این گروه فعال است. یکی از رویکرد در سازمان، توسعه آموزشهای مهارتی و فنی حرفهای است که ۱۰ هزار هنرجو در این زمینه در قالب ۳۶ رشته آموزش میبینند. تلاش ما این است با آموزشهای همراه با تولید و ایجاد نمایشگاهها در سطح کشور؛ در معرض دید عموم مردم قرار بگیرد.
حسینی گفت: امروز خوشحالم که اعلام کنم سند جامع آموزشهای فنی و حرفهای به همه استانها ابلاغ میشود. ما برای یک جامعه فراگیر و دوستدار انسان به ویژه در زمینه آموزش؛ به توانبخشی این عزیزان نیازمندیم و در این زمینه ۷۰۰ همکار توانبخش ما خدمات توانبخشی در مدارس را به این دانش آموزان ارائه میدهند. ایجاد مراکز جامع تشخیصی و خدمات مشاورهای برای این گروه از جامعه طی دو سال اخیر در ۱۱ استان راه اندازی شده است و تلاش میکنیم تا پایان سال ۱۴۰۰؛ یک مرکز در هر استان راه اندازی میشود.
معاون وزیر افزود: برنامه غربالگری سنجش ۹۹ درصد از نوآموزان پیش دبستانی با بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی با وجود کرونا تحقق پیدا کرد. همچنین نوآموزان ۵ تا ۷ سال برای اولین بار برای تشخیص مشکلات یادگیری سنجش شدند
حسینی در پایان به نقش مهم خیرین در زمینه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: خیرین مدرسه ساز که بیش از ۷۰ درصد مدارس کشور به همت آنها ساخته شده؛ طی یک سال گذشته با طرح از خشت تا بهشت ۱۶۵ مدرسه را ساختند. همچنین ۱۴۵ میلیارد تومان برای تامین وسایل این دانش آموزان و ۳۰ هزار تبلت به همت خیرین جمع آوری و اهدا شد. همچنین نقش دولت و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با طرح ۱۰۰ مدرسه، ۱۰۰ دبیرخانه؛ ۲۶ درصد مدارس ما مشارکت دولت را به رسمیت شناختند.
معلولین یکی از با استعدادترین سرمایههای انسانی جامعه بشری
در ادامه مراسم فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت: نیروی انسانی جوامع یکی از مهمترین سرمایههای یک کشور محسوب میشود. نیرویی که میتواند در نبود سایر سرمایه ها؛ سرمایه بیافریند. معلولین عزیز بعنوان نیروی انسانی؛ یکی از با استعدادترین افراد جامعه بشری هستند. در این راستا آموزش و پرورش یک معاونت مجزا برای این قسمت در نظر گرفته است.
او افزود: چالش اصلی دوران کرونا، بعد از کرونا خود را در زمینه آموزشی و پرورشی نمایان میکند و در تلاش هستیم برای دوران پساکرونا برنامه ریزی مناسبی در زمینه آموزش و پرورش داشته باشیم.