به گزارش مردم فردا،برخی از خیابانهای مهم شهر تهران محل کسب درآمد میلیونی روزانه عدهای به سادهترین شکل ممکن شده است؛ آنهایی که خیابان یعنی فضای عمومی شهر را برای پارک خودروها ساعتی اجاره میدهند. اگر سری به خیابانهایی مثل میرداماد، دربند، میرعماد، دستگردی، برخی از کوچههای بلوار نلسون ماندلا (آفریقا) و گاندی و خیابانهای اطراف تجریش، بازار بزرگ تهران و بیمارستانها بزنید، حتما با این افراد مواجه خواهید شد.
آنها از کمبود جای پارک در پایتخت، سوءاستفاده میکنند تا پولهای میلیونی به جیب بزنند. چند روش هم بیشتر ندارند؛ یا در لباسهایی شبیه به لباسهای پارکبانهایی که دیگر فعالیت قانونی ندارند، از مردم پول میگیرند یا سوئیچ میگیرند و امکان پارک دوبله و سوبله میدهند یا جای پارک را هرطور شده قُرق کرده و در ازای مبلغی بالاتر به دیگران واگذار میکنند یا به محض پارک جای فضاهای خاص مثل ترمینال تاکسیها، سر میرسند و رانندههای عادی را سرکیسه میکنند. ماجرا زمانی بدتر میشود که نهادهای مختلف هم برخورد با چنین افرادی را به یکدیگر پاس میدهند؛ تا جای پارک حاشیهای در تهران، کیمیاتر و گرانتر شود.
فروش جای پارک با کارتخوان
اخذ پول و اجاره فضای پارک در برخی از خیابانها به شکل عجیب و غریبی صورت میگیرد؛ مثلا در خیابان میرعماد، کسانی هستند که حتی با قلدری تمام برای پارک در جای قانونی پول طلب میکنند. در خیابان میرداماد و نزدیک مرکز کامپیوتر پایتخت هم در کوچه دفینه، افرادی برای پارک بهصورت دوبله و سوبله، مبلغی گرفته و سوئیچ را از راننده برای جابهجایی احتمالی خودرو میگیرند؛ همانهایی که یکمشت سوئیچ دستشان و یه خروار هم درون جیبشان است و دائم از این طرف به آن طرف میروند. در انتهای خیابان دربند ماجرا عجیبتر است. حدود 500متر معبر تا ابتدای ورودی مسیر کوهنوردی، پارکباننماها به ازای پارک خودرو چه در حاشیه سمت راست و چه سمت چپ معبر و چسبیده به دیواره رودخانه از هر خودرو 40هزار تومان پول میگیرند.
آنها در ساعات شلوغتر محل و بهخصوص شبهنگام، با کلهقندیها جاهای خالی را رزرو نگه میدارند و به محض دیدن کسانی که دنبال جای پارک میگردند، سر میرسند. کارتخوان هم دارند و چنانچه رانندهای از دادن پول امتناع کند، او را به اینکه ماشینت را پنچر کرده یا خط میاندازیم، تهدید میکنند. در برخی از خیابانهای شهر تهران، افرادی هم هستند که با مسدود کردن پارک حاشیهای با موتورسیکلت یا هر ابزار و وسیله دیگری محلهای پارک خودرو را با گرفتن مبالغ مختلفی از 20و 30هزار تومان گرفته تا 50هزار تومان به رانندگان کرایه میدهند و مجهز به دستگاه کارتخوان سیار هم هستند! هرگونه مقاومت و سماجت در مقابل این افراد که گاهی بهصورت گروهی کار میکنند منجر به درگیری لفظی و در ادامه احتمالا فیزیکی میشود و تنها کاری که از دست یک شهروند ساخته است تماس با پلیس 110خواهد بود. شکایت در این زمینه هم اغلب از طریق کلانتری و دادسرا پیگیری میشود که قاعدتا خیلیها حوصله و وقتش را ندارند.
فروش جای پارک با خدمات و آپشنهای ویژه
در محدوده بازار بزرگ تهران هم چند نفری که اغلب از دیگر شهرها به پایتخت آمدهاند، به همین شغل مشغول هستند. شاید جالب باشد بدانید که با توجه به فشردگی و کمبود جای پارک در این محدوده، بعضا چند نفری خودروها را بلند کرده و در داخل یک فضای پارک قرار میدهند و هنگام خروج هم به همان روش از پارک خارج میکنند و تحویل راننده میدهند! به هر ترتیب اگر بهویژه در اوایل صبح گذرتان به مراکز درمانی، تجاری و اداری شلوغ تهران افتاده باشد، احتمالا با این کاسبان غیرقانونی جای پارک برخورد داشتهاید؛ افرادی که بدون هیچ پشتوانه و مجوز قانونیای کار پارکبانهای سابق را انجام میدهند و اتفاقا برخی هم کاورها و روپوشهای مخصوصی برتن کردهاند. یکی دیگر از آپشنها و خدمات این افراد اجاره بلندمدت یک فضای پارک است.
به این صورت که شما با پرداخت اجاره برای یک هفته یا یک ماه یا بیشتر جای پارک موردنظر را تضمین شده تحویل میگیرید؛ به همین راحتی! نکته نگرانکننده بسط و گسترش این موضوع به دیگر نقاط شهر است که طبق گزارشهای مردمی با توجه به خلأ ایجادشده این قبیل شغل و کاسبی کاذب درحال فراگیرشدن است؛ حتی در برخی از معابری که خودروی گشت برای تصویربرداری از پلاک خودروی پارک شده و محاسبه هزینه آن فعال است هم این افراد با ایستادن مقابل پلاک و پنهانکردن آن به راننده وسیله نقلیه اطمینان میدهند که دیگر لازم نیست هزینهای بابت جریمه پرداخت کند!
درصورت مشاهده با پلیس 110تماس بگیرید
در رابطه با این مشکل شهری، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ میگوید: «از زمانی که بهعنوان رئیس پلیس راهنمایی پایتخت فعالیت میکنم در شهر تهران با کمبود پارکینگ مواجه بودیم. در دهه گذشته نیز اتفاق خاصی برای رفع این مشکل رخ نداده و حتی وضعیت بدتر هم شده است.» او افزود: «موضوع پارکبانها موضوعی بود که در زمان حضورم در پلیس راهنمایی با همکاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری پیگیری شد، اما یکباره رها شد و هماکنون برخیها از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمتهای گزافی برای پارک حاشیهای از مردم دریافت میکنند که اعلام میکنم چنین کاری خلاف است.
برخی واحدهای صنفی که در این مسئله سهیم هستند و قیمتهای زیادی از مردم دریافت میکنند، مجرم بوده و مرتکب جرمی مشهود میشوند که پلیس با اینگونه موارد بهصورت قاطع برخورد خواهد کرد و این برخوردها نیز تشدید میشود.» سردار رحیمی با بیان اینکه شهروندان به محض مشاهده اینگونه افراد با مرکز فوریتهای پلیسی 110تماس بگیرند و موضوع را گزارش کنند، گفت: «پلیس هم در واحدهای انتظامی مختلف و هم در پلیس راهور با جدیت این موضوع را در دستور کار خود قرار میدهد. طرحهایی مانند پارکومتر و پارکبانهای قانونی، طرحهای خوبی بود که شهرداری نیز آنها را دنبال میکرد، اما متأسفانه این طرحها در دورههای مختلف شهرداری رها شد.»
با 137 تماس بگیرید
رامتین خدایاری، مدیر روابطعمومی شهرداری منطقه3 اما درخصوص کاهش مشکلات جای پارک در برخی معابر مهم این منطقه همچون خیابان میرداماد، شریعتی و نلسون ماندلا و اطراف مراکز درمانی به همشهری میگوید: «در خیابان والینژاد یکی از تخصصیترین بیمارستانهای بیماریهای کلیوی واقع شده است. همین موضوع باعث شده تا علاوه بر تهران، از سراسر ایران و شهرستانهای دور و نزدیک شاهد رفتوآمد و عبور و مرور مردم به این محدوده باشیم. برای این خیابان فعلا بحث اجرای طرح پارک هوشمند و دیگر طرحهای ساماندهی فضای پارک حاشیهای مطرح نشده است.
در این شرایط برخی افراد سودجو اقدام به اجاره فضای پارک حاشیهای موجود به مردم میکنند. شهرداری ناحیه یک بهصورت منظم این محدوده را توسط گشتهای خود رصد میکند و درصورت مشاهده چنین افراد و اقداماتی از این دست برخورد قانونی با فرد یا افراد متخلف انجام میشود.» او اضافه کرد: «شهروندان درصورت مشاهده چنین مواردی میتوانند با شماره 137 تماس گرفته و تخلفات صورتگرفته را گزارش کنند. درصورت تماس شهروندان قطعا نیروهای شهرداری وارد عمل شده و با متخلفان برخورد میکنند. درخصوص خیابان میرداماد نیز طرحهای مطالعاتی برای اجرای طرح پارک هوشمند در حال انجام است تا فضای پارک حاشیهای در این محدوده ساماندهی شود.»
یکمیلیون تومان درآمد در 3ساعت
بد نیست حساب و کتابی داشته باشیم برای اینکه ببینیم عدهای از قبال اجاره غیرقانونی فضاهای پارک حاشیهای چقدر درآمد کسب میکنند. بهطور متوسط هر خودروی صندوقدار مثل پریشا و سمند، نیاز به فضایی 11.2مترمربعی برای پارک در کنار خیابان نیاز دارد؛ چراکه اگر خودرویی سدان با طول 4.4متر و عرض 1.7متر را در نظر بگیریم، هنگام پارک باید حدود 30سانتیمتر فاصله با حاشیه و جدول کناری داشته باشد. چنانچه 60سانتیمتر میزان فاصله خودرو با خودروهای عقب و جلویش در نظر بگیریم، سرانجام فضایی 11.2مترمربعی برای پارک، بهدست میآید.
حال اگر به طور متوسط پارکباننماها از هر خودرو، مبلغی حدودا 35هزار تومان برای یکساعت دریافت کنند، به عبارتی دارند هر مترمربع فضای حاشیهای خیابان را برای هرساعت بیش از 3هزار تومان اجاره میدهند. البته که مبلغ دریافتی آنها بدون حساب و کتاب هستند و گاهی صبحها در محدودههای مرکزی شهر برای واگذاری یکجای پارک، 200هزار تومان مطالبه میکنند. از سوی دیگر برای 500متر مسیری که در محدوده دربند به پارک خودروها اختصاص داده شده و پارکباننماها از هر خودرو 40هزار تومان دریافت میکنند نیز میتوان به رقم حدودی دریافتی آنها در هر روز دست پیدا کرد. در این معبر، خودروها در دو طرف راست و چپ مسیر و هر دو طرف کانال رودخانه (رفت و برگشت) پارک میکنند. یعنی پارک خودروها در 4مسیر به طول 500متری و مجموع 2هزار متر. اگر هر خودرو 11.2متر مربع فضا را اشغال کند یعنی حدودا 178جای پارک. اگر در طول 3ساعت بین 9 تا 12شب در کمترین حالت ممکن، تنها یکبار این تعداد اشغال شود و مبلغ 40هزار تومان درخواستی را پرداخت کنند، با ضرب 178 در این رقم، به دریافتی نهایی 7میلیون و 120هزار تومان میرسیم. اگر 7نفر هم در این محدوده مشغول گرفتن پول از شهروندان باشند، آنها تنها برای 3ساعت کار در روز، نفری بیش از یکمیلیون تومان درآمد خواهند داشت. این تازه حداقلترین دریافتی ممکن است و شما خودتان حدس بزنید آخر ماجرا را !