کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات برقراری تماس صوتی بین سه پیام‌رسان‌ داخلی و اپراتورها

ایسنا , 4 آبان 1401 ساعت 1:00

فراهم شدن امکان تماس صوتی از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه اخیرا و به نقل از مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مطرح و اعلام شده که به زودی اخباری در این باره اعلام خواهد شد.


به گزارش مردم فردا،تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام‌رسان‌ها و اپراتورها فراهم می‌کند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند. برای نمونه کاربری که پیام‌رسان گپ یا سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده باشد می‌تواند از طریق این پیام‌رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد.

پس از محدود شدن برخی پیام‌رسان‌های‌ خارجی طی سال‌های گذشته و در چندین مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد؛ اگرچه هنوز تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با رقبای خارجی‌شان قابل مقایسه نیست، اما برخی افراد استفاده از امکانات ابزارهای بومی را به ابزارهای خارجی ترجیح می‌دهند.

امکان پرداخت از طریق پیام‌رسان‌های بومی از مواردی است که نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی، برای این ابزارهای داخلی برتری ایجاد می‌کند. اکنون برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیام‌رسان‌های بومی هم می‌تواند ویژگی دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزارها تشویق کند.

در این باره معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته، با اشاره به مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود  اپراتورها موظف هستند خدمات لازم برای برقراری امکان Call out در پیام‌رسان‌ها را برای آنها فراهم آورند و بر اساس این مصوبه، موضوع اتصال متقابل اپراتورها با پیام‌رسان‌ها با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی که اعضای آنها به پنج میلیون کاربر رسیده باشد فراهم شده بود.

پس از ابلاغ مصوبه ضوابط و تعرفه اتصال متقابل پیام رسان‌های اجتماعی داخلی به اپراتورهای تلفن همراه، قرار شده بود امکان برقراری تماس صوتی از طریق پیام رسان‌ها با شبکه این اپراتورها برقرار شود. اکنون به تازگی و به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد که به زودی امکان تماس از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه فراهم می‌شود.

بر این اساس اعلام شد که هر پلتفرمی که ضوابط لازم را داشته باشد، حتما امکان ارائه سرویس call out برایش فراهم می شود و در این راستا سه پلتفرم داخلی ضوابط و شرایط ارائه سرویس را داشته‌اند و برقراری سرویس به اپراتورها ابلاغ شده است و این امید وجود دارد تا دو هفته آینده این امکان به شکل عمومی برای مردم فراهم شود.

این درحالی است که در اربعین امسال یکی از پلتفرم‌های داخلی (پیام‌رسان روبیکا) توانست این سرویس را به صورت گسترده در اختیار زائران حسینی قرار دهد. کاربران این پیام رسان می‌توانستند از طریق تماس صوتی این اپلیکیشن، با استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانسل یا همراه اول در عراق، به صورت مستقیم با خطوط ثابت یا همراه ایرانی تماس صوتی رایگان برقرار کنند بدون اینکه لازم باشد شخص دریافت‌کننده تماس، روبیکا را روی دستگاه خود نصب داشته باشد.

پیش از این و طبق اعلام مسوولان، گفته شده بود برنامه مدونی در حال پیگیری است تا پیام‌رسان‌های داخلی  تقویت شوند و در نهایت دو یا سه پیام رسان در کشور فعال باشند تا بتوانند نیازهای مردم را برطرف کنند. درحال حاضر هم تمرکز بر حمایت از پیام‌رسان‌هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده‌اند و زیرساخت‌های آنها آماده است و در این مدت هم کیفیتشان به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.


کد مطلب: 13894

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/13894/جزئیات-برقراری-تماس-صوتی-بین-سه-پیام-رسان-داخلی-اپراتورها

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir