به گزارش مردم فردا،از زمان دسترسی عمومی سرویس Spaces توییتر، بسیاری از کاربران در گفتگوهای صوتی زندهای شرکت کردهاند که موضوعات نامناسبی داشتهاند یا توسط افراد یا گروههای خطرناک میزبانی میشدند. از جمله آنها میتوان به اتاقهای گفتگو حامیان طالبان، گروهکهای تروریستی، نژادپرستان ملیگرا و راستهای افراطی در کنار فعالان ضد واکسن اشاره کرد که در ترویج اطلاعات غلط مانند عوارض نادرست واکسنهای کووید-۱۹ نقش داشتهاند.
اکنون نشریه واشنگتن پست مدعی شده است که مدیران توییتر پیش از عرضه رسمی سرویس Spaces میدانستند که از ابزارهای ضروری و کافی برای نظارت بر گفتگوهای صوتی زنده برخوردار نیستند و نخواهند توانست جلوی مواردی مثل آزار و اذیت سایبری، ترویج خشونت و سخنان تنفرآمیز را بگیرند. با این حال موفقیت سریع و رو به رشد کلاب هاوس در آن زمان موجب شده بود تا شرکتهای بزرگ از جمله توییتر، بدون توجه به زمینههای مورد نیاز اقدام به ساخت نمونههای مشابه خود کنند.
سرویس Spaces توییتر از ناظرین انسانی یا رباتیک برای نظارت بر اتاقهای گفتگو استفاده نمیکند. همچنین بررسی خودکار صوت بسیار پیچیدهتر از محتوای متنی است. در نتیجه توییتر تا به امروز تنها به گزارشهای صورت گرفته از سوی کاربران خود برای یافتن موارد ناقض قوانین داخلی، متکی بوده است. البته اگر میزبان اتاق اقدام به انتشار دیدگاههای نامناسب مانند سخنان نژادپرستانه کند و حاضرین در گفتگو نیز با وی موافق باشند، احتمال ارسال گزارش از سوی کاربران پایین خواهد بود و گفتگو همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
طبق گزارش واشنگتن پست، سرویس گفتگوی صوتی زنده به ترویج بیشتر برخی از این دیدگاهها کمک چشمگیری کرده است؛ زیرا میتوان تعداد کثیری کاربر را درون اتاقها میزبانی کرد و با ورود تعداد زیادی از افراد به آنها، محبوبیت اتاق در سیستم توییتر افزایش پیدا میکند و به صورت خودکار با پیشنهاد آن به سایر استفادهکنندگان، در ترفیع و جذب مخاطب جدید دخیل خواهد بود. «ویویانا ویوال» (Viviana Wiewall)، سخنگوی توییتر، در مصاحبه با نشریه مذکور اعلام کرده است که این اتفاق به دلیل باگی در سیستم رخ داده و در حال حاضر برطرف شده است.
وی در ادامه سخنان خود افزوده است که به دنبال تضمین امنیت افراد و ترغیب کاربران به سوی گفتگوهای سالم هستند. همچنین ارائه امکانات مناسب به میزبانان و شنوندگان برای کنترل تجربه کاربری، از ابتدای توسعه سرویس Spaces در میان اولویتهای این شرکت قرار داشته است. طبق گفتههای او، توییتر در حال آزمایش روشهایی برای نظارت بر اتاقهای گفتگو است اما در حال حاضر گزینهای برای انجام چنین کاری در اختیار ندارد. البته برخی اقدامات محدود مثل بررسی نام اتاقها و پایش کلمات خاص از جمله قابلیتهایی است که توییتر به کمک آنها میتواند موارد نامناسب را شناسایی کند؛ اما تنها جابهجایی چند حرف یا تلفظ اشتباه آنها قادر خواهد بود تا این سیستم را دور بزند.
گفته میشود که کارمندان توییتر در گذشته نگرانی خود را پیرامون گفتگوهای زنده نظارت نشده، ابراز کرده بودند و برخی از آنها اعتقاد داشتند که شرکت باید روند توسعه سرویس جدید خود را آهسته کند و بیشتر روی بهبود قابلیتهای ایمنی آن تمرکز داشته باشد. با این حال به نظر میرسد که چنین کارکنانی از جلسات به بیرون رانده شدند یا به نظرات آنها بها داده نشده است. در نهایت مدیران توییتر تصمیم گرفتند تا سرویس مورد بحث را به هر قیمتی در اختیار کاربران قرار دهند تا بتوانند سرمایهگذاران را راضی نگه دارند و درآمد بیشتری برای این شبکه اجتماعی کسب نمایند.
از چند ماه پیش، برخی از میزبانان اتاقها برای استفاده از قابلیتهای Spaces مجبور به پرداخت هزینه شدهاند که قسمتی از آن، به توییتر میرسد. همچنین روشهای کسب درآمد توییتر بسیار فراتر از تبلیغات ساده رفته است و قابلیتهایی مثل Newsletters و اشتراک پرمیوم آبی را به شکل پولی در اختیار افراد قرار میدهد.