تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
تازه ترین گزارش مرکز آمار از شاخص تورم تولیدکننده از رشد این شاخص در گروه خدمات و افت آن در گروه صنایع و معادن خبر می دهد. اتفاقی که می تواند اثر خود را با فاصله چند ماهه بر تورم مصرف کننده نشان دهد.
دو روی متفاوت از تورم پیش نگر
به گزارش مردم فردا،مرکز آمار شاخص تورم تولیدکننده را در بخش های خدمات، صنعت، معدن و برق برای تابستان امسال اعلام کرد. براساس محاسبات این مرکز، شاخص قیمت تولیدکننده در بخش خدمات در تابستان امسال نسبت به بهار 16.2 درصد و نسبت به تابستان سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 56.1 درصد افزایش یافته است. همچنین تورم سالانه این بخش (چهار فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به چهار فصل منتهی به تابستان سال گذشته) 49.7 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب هر سه شاخص تولیدکننده بخش خدمات، نسبت به فصل های اخیر از ابتدای 1400 تاکنون بیشترین نرخ را نشان می دهد که حاکی از رشد هزینه های تولید در بخش خدمات است. همچنین بررسی اجزای تورم این بخش نشان می دهد که فعالیت های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا (هتل و رستوران) با تورم 30.7 درصدی طی یک فصل (در تابستان امسال نسبت به بهار امسال) بیشترین تورم فصلی را ثبت کرده است. همین بخش با تورم نقطه به نقطه (تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته) 117 درصدی، بیشترین تورم را در بین گروه های فعالیت های خدماتی داشته است.
از سوی دیگر تورم تولیدکننده بخش صنعت با تورم منفی 2.3 درصد طی فصل تابستان نسبت به بهار امسال، نوید دهنده مهار رشد قیمت ها در این بخش شده است. پیش از این، تورم فصلی تولیدکننده بخش صنعت در بهار امسال به رقم نگران کننده 12.5 درصد رسیده بود که با تورم منفی تابستان امسال، بخشی از آن جهش جبران شد. براساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت در تابستان امسال به 30.1 درصد رسید که از بهار سال گذشته تاکنون پایین ترین سطح تورم نقطه به نقطه تولیدکننده صنعت است.  در بین بخش های مختلف صنایع، صنایع دارویی با تورم فصلی 23.2 درصد بیشترین رشد هزینه های تولیدکننده را نشان می دهد. این در حالی است که در فصل بهار و پس از حذف ارز 4200، تورم تولیدکننده محصولات غذایی با 44.9 درصد طی یک فصل، رکوردی عجیب به جا گذاشته بود که در فصل تابستان تورم فصلی این بخش با سقوطی چشمگیر به 5.9 درصد کاهش یافته است. گزارش مرکز آمار از تورم تولیدکننده بخش معدن نیز حاکی از تورم فصلی منفی 2 درصد در این بخش است. به گزارش خراسان، به نظر می رسد با توجه به این که در فضای علمی، تورم تولیدکننده به عنوان تورم پیش نگر محسوب می شود، می توان انتظار داشت که تورم تولیدکننده با فاصله زمانی اندکی، تورم مصرف کننده را نیز تحت تاثیر قرار دهد. هرچند برای قضاوت نهایی در این زمینه باید منتظر انتشار گزارش تورم تولیدکننده بخش کشاورزی نیز بود ولی در هر صورت گزارش منتشر شده حاکی از نگرانی تورمی از ناحیه بخش خدمات و امیدواری به کاهش تورم در بخش های صنعت و معدن است.
https://mardomefarda.ir/vdcivraz.t1a552bcct.html
منبع : خراسان
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین