در نظرسنجی انجام شده توسط سایت Yahoo Finance، فیسبوک (متا فعلی) عنوان بدترین شرکت ۲۰۲۱ را دریافت کرده است. این سایت هر ساله با انجام نظرسنجی بهترین شرکت سال را انتخاب میکند اما امسال برای اولین بار، نظرسنجی برای انتخاب بدترین شرکت سال هم انجام شده که فیسبوک توانسته رتبهی اول این رقابت را از آن خود کند. در این نظرسنجی حدود هزار نفر شرکت کردهاند و فیسبوک ۵۰ درصد آرای بیشتری نسبت به شرکت چینی «علیبابا» کسب کرده است.
به گزارش مردم فردا،از بین نگرانیهای مطرح شده در مورد فیسبوک میتوان به نگرانیها درباره سانسور محتوا، گزارشهایی مبنی بر تاثیر منفی اینستاگرام بر روحیات نوجوانان و همچنین نگرانیها درباره حریم خصوصی اشاره کرد. در این میان، ۳۰ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی اعلام کردهاند که فیسبوک میتواند این بحرانها و نگرانیها را پشت سر بگذارد و بار دیگر اعتماد کاربران را جلب کند.
مدتی قبل فیسبوک در میان بحرانهای متعددی داشت، نام خود را به متا تغییر داد که این نام جدید نشاندهندهی مسیر تازهی این شرکت برای حرکت به سمت ایجاد یک متاورس (جهان کاملا دیجیتالی) است. این ریبرند به طور گسترده به عنوان تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی در نظر گرفته شد ولی بر اساس این نظرسنجی، به نظر میرسد تا حدی موثر بوده است.
نگرانیهای مربوط به نقض حریم خصوصی کاربران فیسبوک تازگی ندارد. در همین زمینه میتوانیم به درگیری فیسبوک و اپل بر سر تغییرات صورت گرفته روی iOS و iPadOS اشاره کنیم که این تغییرات، رهگیری فعالیتهای کاربران را برای شرکتهایی مانند فیسبوک سختتر کردهاند. فیسبوک مدعی شده که این تغییرات، به کسبوکارهای کوچک ضربه میزند و مارک زاکربرگ گفته که کاهش رشد درآمد این شرکت طی سهماههی گذشته تا حدی به همین موضوع برمیگردد.
البته متا (فیسبوک سابق) برای اینکه تصویر بهتری از این شرکت ایجاد کند، طی ماههای گذشته اقدامات متفاوتی انجام داده است. به عنوان مثال مدتی قبل اعلام کرد که نمایش تبلیغات بر اساس اطلاعات حساسی مانند نژاد یا قومیت، دیدگاههای مذهبی، عقاید سیاسی، گرایش جنسی و دیگر موارد اینچنینی را غیرممکن میکند. طبق پژوهشهای انجام شده، برخی تبلیغات میتوانند اعتیاد را تقویت کنند، بر رفتار افراد تأثیر منفی بگذارند و حتی باعث ناراحتی روانی شوند.
همچنین بعد از رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۸، فیسبوک جلوی دسترسی شرکتهای مختلف به اطلاعات حساس کاربران را گرفت که این شرکتها با تحلیل این دادهها، کمپینهای تبلیغاتی بسیار مؤثری را برگزار میکردند. اگرچه مقامات شرکت متا میگویند که این کارها را برای بهبود سلامت روان کاربران انجام میدهند، اما حقیقت این است که این شرکت طی ماههای گذشته تحت فشار گستردهای قرار گرفته است.
از سوی دیگر، باید به کنار گذاشتن سیستم تشخیص چهرهی شبکه اجتماعی فیسبوک اشاره کنیم. یکی از نتایج این تصمیم هم توقف استفاده از الگوریتمهای تشخیص چهره برای تگ کردن افراد در تصاویر و ویدیوها است و همچنین الگوهای استفاده شده برای تشخیص چهره هم حذف خواهد شد.
با وجود اینکه در نطرسنجی سایت Yahoo Finance حدود ۳۰ درصد از شرکتکنندگان نسبت به آیندهی متا ابراز امیدواری کردهاند، اما مطالعاتی که بهتازگی توسط Harris Poll (شرکتی که اعتماد به برندها را بررسی میکند) انجام شده نشان میدهد که این تغییر برند بیشتر از اینکه به نفع کمپانی زاکربرگ باشد، به ضررش تمام شده است.
به نظر متخصصان حوزهی برندینگ، شرکت متا صرفا با بهرهگیری از نام جدید و اقدامات سطحی نمیتواند اعتماد از دست رفتهی کاربران را برگرداند و برای چنین کاری باید اقدامات اساسی انجام دهد. از سوی دیگر، خود مارک زاکربرگ هم چهرهی محبوبی محسوب نمیشود و همین موضوع کار را برای مدیران این شرکت سختتر کرده است. در نهایت باید ببینیم آیا افزایش فشارها بر این شرکت منجر به تحولات اساسی خواهد شد یا نه.