به گزارش مردم فردا،از هفته گذشته زمزمههای افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما با مشارکت چند شرکت هواپیمایی آغاز شد و حالا با گذشت یک هفته از بلیت فروشی با قیمتهای جدید، اغلب مسیرهای پروازی با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی ارایه میشود.
این شرایط وقتی پیچیدهتر میشود که «چارترکنندگان» که از قبل بسیاری از صندلیهای پروازی را از ایرلاینها خریداری کردهاند با سوءاستفاده از بازار فروش شب عید، مسافران نوروزی را مجبور میکنند برای رسیدن به مقصد روی بلیت هواپیما یک شب اقامت اجباری نیز بردارند و از ارائه تکی بلیت سفر خودداری میکنند.
مسافران نوروزی در مسیرهای مشهد، کیش، بندرعباس، اهواز، شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر در تماس تلفنی با ایرنا از اینکه نمیتوانند برای حضور پیش خانواده در شب سال تحویل بلیت هواپیما خریداری کنند، گلایه دارند و میگویند: بلیت هواپیما پیدا نمیشود و فقط با قبول یک شب اقامت اجباری میتوانیم در محدوده قیمتی ۳ تا ۶ میلیون تومان بلیت را فقط برای یک مسیر پروازی پیدا کنیم.
امروز (یکشنبه) پرواز تهران- مشهد هواپیمایی ساها به علاوه یک شب اقامت اجباری روی بلیت برای روز (شنبه ۲۷ اسفند) به رقم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. در مسیر تهران- کیش نیز بلیت هواپیمای شرکت هواپیمایی کیش برای یک نفر با یک شب اقامت اجباری به مبلغ بیش از ۵ میلیون تومان به فروش میرسد، اما چارترکنندگان چه کسانی هستند که برنامه سفر مردم را با قیمتهای کلان تحت تاثیر قرار میدهند.
چارترکنندگان چه گروهی هستند؟
چارترکنندگان چه کسانی هستند؟ آیا چارترکنندگان آژانسهای مسافری هستند؟ بررسیهای خبرنگار ایرنا از مجموع قراردادهای بین شرکتهای هواپیمایی و چارترکنندگان نشان میدهد که خریداران بزرگ مسیرهای پروازی پرتقاضا، نه صرفاً آژانسهای مسافری که صاحبان هتلهای بزرگ در شهرهای توریستی هستند که اقدام به چارترِ مسیرهای پرتقاضا میکنند. در مقابل آژانسها برای چارترکنندگان بلیتها را به فروش میرسانند.
تخلفات چارترکنندگان به نام ایرلاینها تمام و در دعوای ایرلاین و چارترکننده حقوق مسافر تضعیف میشود و حتی مردم مجبور به خرید بلیت با چند برابر نرخ مصوب سازمان هواپیمایی از دست چارترکننده هستند؛ اما چرا این وضعیت تداوم دارد؟
شرکتهای هواپیمایی بلیتها را با نرخ مصوب به چارترکننده در همان ابتدای سال به فروش میرسانند، اما این واسطه و سرمایهدار بزرگ که از قضا زورش به قیمتگذاری در بازار هم میرسد، با توجه به ایام پیکِ سفر نرخها را خارج از سقف قیمتی و حتی بالاتر هم به فروش میرساند، نمونه آن را در فروش بلیت عتبات در آستانه روز عرفه در تیرماه امسال شاهد بودیم. در حالی که قیمت مصوب بلیت تهران- نجف ۶ میلیون تومان بود؛ اما تا ۱۵ میلیون تومان به فروش رفت.
یک فعال در صنعت هوایی پیشتر به ایرنا گفته بود سیکل بسته مشکل «تامین نقدینگی» در شرکتهای هواپیمایی باعث شده تا بازار به دست چارترکنندهها بیفتند و «عمدهخری» بلیت هواپیما توسط آژانسهای بزرگ و توزیع آن در بین سایر آژانسهای هواپیمایی انجام شود.
وی درباره اینکه چرا شرکتهای هواپیمایی با وجود علم بر تخلفات ایرلاینها، بلیتهای خود را پیش به چارترکنندگان یا خریداران عمده بلیت هواپیما میفروشند، گفته بود: از آنجایی که ایرلاینها همه زیانده بوده و سرمایه در گردش ندارند، مجبور به فروش بلیتهای خود قبل از انجام پروازها هستند.
وی به ایرنا گفته بود: در این صورت با داشتن نقدینگی میتوانیم موتور و قطعات هواپیما خریداری کرده و نقدینگی خود را تامین کنیم. برای همین به صورت یکجا پرواز خود را به چارترکننده میفروشیم و بسته به نوع و فصل فروش مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان را یکجا دریافت میکنیم تا بتوانیم بهموقع موتور هواپیما خریده یا مخارج شرکت را پرداخت کنیم.