نقش تعاونیهای مصرف در تنظیم بازار؛ فعالیت بیش از ۳۷۰۰ تعاونی با اشتغالزایی ۱۹۰ هزار نفر
به گزارش مردم فردا،بر اساس قوانین بالادستی بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار میرود به نحوی که مطابق اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، یکی از بخشهای مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطهگری برداشته میشود.
در حال حاضر تعاونیها در گرایشها و رستههای مختلف اعم از کشاورزی، عمرانی، اعتباری، تولیدی و توزیعی در حال فعالیت هستند و تعاونیهای مصرفی از جمله این تعاونیها به شمار میروند. تعاونیهای مصرفی در تعریف عبارتند از تعاونیهایی که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف کنندگان عضو خود را برابر مقررات و به منظور کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می کنند.
تعاونیهای مصرف از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش موثری در تنظیم بازار، بهبود کیفیت کالا و تعدیل قیمتها داشته و در شرایط تحریمهای اقتصادی نیز عملکرد مطلوبی در بحث مبارزه با گرانفروشی، توزیع عادلانه کالا و کمک به اقشار محروم و کم درآمد جامعه از خود نشان دادهاند.
در همین راستا مهدی مسکنی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدیمیترین نوع تعاونی در جهان را تعاونیهای مصرف عنوان کرد و گفت: در ایران اولین تعاونی مصرف در سال ۱۳۲۸ و تحت عنوان شرکت تعاونی مصرف کارکنان ارتش با عضویت ۶۵ نفر تشکیل شد که در حال حاضر این تعاونی با عنوان تعاونی مصرف سپه و عضویت ۶۱ هزار نفر و ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ نفر در حال فعالیت است.
وی مهمترین چالش تعاونیهای مصرف را عدم بهروزرسانی ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری تعاونی، ضعف در حوزه برندینگ و تبلیغات، تضعیف تصویر تعاون در ذهن مردم و مشتریان و عدم قدرت رقابت پذیری با سایر رقبا عنوان کرد.
معاون وزیر تعاون در عین حال از فعالیت ۳۷۲۸ تعاونی مصرف در گرایشهای کارمندی، کارگری محلی و دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: این تعاونیها با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر، اشتغال ۱۹۰ هزار نفر و سرمایه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور فعالیت دارند.
به گفته مسکنی جوانان قبل از ورود به بازار باید با تعاونیها آشنا شوند و توسعه و ترویج فرهنگ تعاون از مدارس آغاز شده و در دانشگاهها ادامه یابد.
به گزارش ایسنا، بخش تعاون کشور با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه توزیع و فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونیهای مصرف کارگران، کارمندان، فرهنگیان، نیروهای مسلح و بازنشستگان تامین اجتماعی در تامین و ذخیرهسازی و توزیع و عرضه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی اثرگذار است.
در حال حاضر شبکه تعاونیهای مصرف از ظرفیتها و پتانسیلهای فراوانی برخوردارند و میتوانند به عنوان بازوی دولت در تهیه و توزیع اقلام و کالاهای تنظیم بازار،شب عید و ماه رمضان ایفای نقش کنند.