کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازی موسیقی «پوست شیر» با روح مخاطب

خراسان , 23 اسفند 1401 ساعت 23:00

پربیننده‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی که این روزها در حال پخش است، علاوه بر جذابیت و پرکشش بودنِ داستان خود، از موسیقی تأثیرگذاری هم بهره برده که درباره‌‌اش نوشته‌ایم


به گزارش مردم فردا،این روزها تقریباً همه بیننده‌های شبکه نمایش خانگی به دنبال جواب یک معما هستند: «رباینده و قاتل ساحل کیست؟» سریال «پوست شیر» در ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی که از شبکه اینترنتی فیلم‌نت پخش می‌شود،
از پربیننده‌ترین سریال‌های نمایش خانگی در ماه‌های گذشته است. این سریال که چند قسمت بیشتر به پایانش باقی نمانده، علاوه بر قصه و فیلم نامه جذاب و پرکشش خود که در هر قسمت مخاطب را غافلگیر می‌کند، یک وجه دیگر از جذابیت را هم دارد و آن موسیقی است که متناسب با فراز و فرودهای قصه پیش می‌رود و تأثیر داستان بر بیننده را دوچندان می‌کند.
آهنگ ساز «پوست شیر» چه کسی است؟
بامداد افشار، آهنگ ساز سریال «پوست شیر» متولد 1365 است که تا امروز موسیقی فیلم و سریال‌های زیادی را از او شنیده‌ایم؛ موسیقی سریال‌هایی مانند «قورباغه»، «یاغی»، «نوبت لیلی»، «رهایم کن» و موسیقی فیلم‌هایی از جمله «پوست»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «گیلدا» از ساخته‌های این آهنگ ساز است. بامداد افشار در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر، برای ساخت موسیقی فیلم «پوست»، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. موسیقی سریال «پوست شیر» را می‌توان یکی از آثار شاخص بامداد افشار دانست که حسابی در دل مخاطبان این مجموعه جا باز کرده و آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌است. هرچند که پیش از این سریال هم، موسیقی دو سریال «قورباغه» و «یاغی» با استقبال مخاطبان مواجه شده‌بود.
کپی‌برداری از آثار هانس زیمر؟
عده‌ای معتقدند موسیقی «پوست شیر» از آثار هانس زیمر، آهنگ ساز برجسته آلمانی، به ویژه موسیقی فیلم سینمایی «میان‌ستاره‌ای» از ساخته‌های این هنرمند کپی‌برداری شده‌است.
این طبیعی است که هنرمندان هر رشته‌ای تحت تأثیر آثار برجسته حوزه کاری خودشان قرار بگیرند؛ اما این‌که بگوییم بامداد افشار صرفاً از موسیقی هانس زیمر کپی‌برداری کرده‌است، منصفانه نیست. می‌توان گفت افشار با الهام از موسیقی فیلم «میان‌ستاره‌ای» هانس زیمر، اثر شخصی خود را ساخته‌است و ممکن است شنونده متوجه رگه‌هایی از شباهت میان این دو اثر هم بشود.

اثرگذاری موسیقی بر مخاطب سریال
بعضی‌ها برای توصیف اثرگذاری یک اثر هنری مانند شعر یا موسیقی بر خود می‌گویند: «با روحِ مخاطب بازی می‌کند.» موسیقی سریال «پوست شیر» هم چنین کاری را می‌کند و مخاطب دوست دارد تا ثانیه آخر تیتراژ آن را بشنود؛ همچنین موسیقی متن سریال هم به خوبی با شخصیت‌ها و ماجرایشان همراه است به طوری که دنبال کردن قصه بدون موسیقی را نمی‌توان متصور شد؛ مثلاً شاید هیچ چیز جز موسیقی فوق‌العاده سریال نمی‌توانست حالِ بد پدر و مادر «ساحل» را به خاطر قتل دخترشان توصیف کند. در ادامه به نظر دو مخاطب درباره موسیقی «پوست شیر» اشاره می‌کنیم: «هر بار که موسیقی این سریال رو می‌شنوم، مو به تنم سیخ می‌شه»، «دو تا از کارهای بامداد افشار رو خیلی دوست دارم؛ «قورباغه» و «پوست شیر». بحث کپی و ... واقعاً درست نیست؛ یه اثر هنری خلق شده و می‌تونه از آثار دیگه الهام بگیره. واقعاً بی‌نظیر بود.»


کد مطلب: 17324

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/17324/بازی-موسیقی-پوست-شیر-روح-مخاطب

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir