به گزارش
مردم فردا،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس درخواست دولت مبنی بر بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به صورت دو فوریتی بررسی کرده و در نهایت با ۱۶۲ رای موافق با این درخواست موافقت کردند.
علی ادیانی به عنوان نماینده دولت با اشاره به دلایل تقاضای دولت برای بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: با توجه به تقاضای بالای خودرو در سطح کشور و به منظور تنظیم بازار خودرو به ویژه در جهت تسریع در انجام واردات، دولت لایحهای برای الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که در سال ۱۴۰۰ مصوب شد تهیه کرده و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. در ماده واحده این قانون در قالب مواد ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ اصلاحاتی در قانون ساماندهی صنعت خودرو اعمال میشود و در عمل شرایطی که مانع تسهیل واردات خودرو به کشور میشد را کنار میزدند. از آنجا که بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل وجود ندارد این لایحه دو فوریتی میتواند با تسهیل واردات در کنترل بازار اثرگذار باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به دغدغهمندی نمایندگان نسبت به بازار خودرو دیگر نیازی نیست که دلیل ارائه این لایحه به صورت دو فوریتی را شرح داد. در ماده ۱۱ دولت درصدد رفع موانع واردات خودرو است و بندهای ۲ و ۳ ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو را منتفی میکند و در حقیقت تایید صلاحیت فنی و حرفهای کنار میرود و ماده ۱۲ نیز بحث رعایت استانداردهای اروپایی لغو میشود و تسهیلگری برای واردات با رعایت استانداردهای کشور مبدا و تایید سازمان محیط زیست صورت میگیرد.
در تبصره شش این لایحه دو فوریتی برای تسهیل واردات خودروهای کارکرده سازوکاری دیده شده است. هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو با تسهیل واردات است.
هر ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند/ مافیای خودرو هر وزیری را خانهنشین کرده است
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه امروز مجلس تقاضای دولت برای بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را بررسی کرده و در نهایت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریت موافقت کردند.
جواد نیکبین در مخالفت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: همه وزیرانی که تاکنون از صحن مجلس شورای اسلامی در حوزه صنعت، معدن و تجارت افتادهاند اصلیترین عامل آن بحث خودرو بوده است. به جهت اینکه مافیای خودرو جلوی واردات خودرو را گرفته است؛ همیشه این وزرا بودند که چوب آن را خوردهاند بنده با اصل واردات هیچ مخالفتی ندارم، اما مساله آنجاست که آییننامهای که برای واردات خودرو نوشته میشود آن طوری است که منجر میشود که مافیا کار را به دست بگیرند. واردات خودرو زمانی میتواند دارویی برای صنعت خودرو باشد که در آییننامه اجرایی آن سهل گرفته شده و همه مردم بتوانند خودرو وارد کنند نه اینکه باز هم پای مافیایی که سالیان سال است صنعت خودرو را زمینگیر کرده است در واردات به میدان بیاید. هر ایرانی باید مجاز باشد که یک خودرو وارد کند.
محمدرضا احمدی در موافقت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: همه مستحضر هستیم که قیمت خودرو در بازار بسیار آشفته است هم کیفیت خودرو و هم قیمت خودرو وضعیت مناسبی ندارد. مردم حق دارند که از بهترین خودرو استفاده کنند. قیمت پراید از زمانی که پایین بود امروز سر به فلک کشیده است میتواند در تنظیمگری بازار خودرو موثر باشد.
سید کاظم دلخوش در مخالفت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: ما در کمیسیون تلفیق نیز همین موضوع را آوردیم و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد و ما هم میدانیم به خاطر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت حفظ شود دولت این لایحه را به مجلس آورد. اما حرف اصلی این است که شأن ملت ما فراتر از این است چرا اجازه نمیدهید همه خودرو وارد کنند؟ این همه از خودروسازان حمایت کردیم و امروز نتیجه آن مشخص است. از طرف دیگر در این لایحه برای تنظیم بازار خودرو امکان واردات خودروهای کار کرده داده شده است و حتی قید کمتر از پنج سال هم نیاوردند در حالی که در کشورهای خارجی خودروهای پنج ساله عمر خود را کرده است. نباید کشور را زبالهدان ماشینهای کارکرده خارجی کرد.
رسول فرخیمیکال در موافقت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی اظهار کرد: یکی از بحثهایی که امروز کشور به آن نیاز دارد توجه به بحث کیفیت و قیمت خودرو است؛ کاری که خودروسازان داخلی توان انجام آن را ندارند. هم قیمت خودرو نجومی شده است و هم کیفیت آن نامناسب است. واردات خودرو میتواند این انحصار را بشکند و دست مافیای خودرو را کوتاه کند. انشاءالله با تصویب این لایحه بتوانیم انحصار را از بین ببریم. از طرف دیگر دولت باید بحث واردات خودروهای نو را نیز در اولویت قرار دهد.