به گزارش
مردم فردا،مشکلات صنعت خودرو ایران عموماً ریشه در دولتی بودن خودروسازان و انحصاری بودن این صنعت در کشور دارد. این مسئله با افزایش تحریمهای خارجی تشدید و صنعت و بازار خودروی ایران سالهای پرتلاطمی را سپری میکند.
یکی از نسخههایی که برای ساماندهی بازار خودرو و رفع انحصار از این صنعت پیچیده شده، واردات خودروهای نو و کارکرده است. واردات خودرو حدود یک سالی است که با چراغسبز مجلس، از سوی دولت پیگیری میشود و چندین محموله خودرو خارجی راهی بندرهای ایران شده است. اما مطابق پیشبینیها انتظارات مردم برآورده نشد و وضعیت بازار بهبود نیافته است.
اما طرح واردات خودروهای کارکرده بعد از پاسکاریهای فراوان میان دولت، مجلس و شورای نگهبان، نهایتاً به تصویب رسید. طرحی که از سوی نمایندگان مجلس، نوشدارویی برای بازار خودرو معرفی شده است.
دعوای اصلی طرفداران و مخالفان واردات خودروهای کارکرده، مسئله تأمین ارز موردنیاز برای این طرح است. مخالفان با تأکید بر تنگنای ارزی فعلی، اجرای این طرح را عاملی بر افزایش تقاضای ارز و به دنبال آن افزایش قیمت آن میدانند. درحالیکه موافقان معتقدند دولت باید سازوکاری ایجاد کند تا مردم با ارزهای خانگی خود، بتوانند واردات خودروهای کارکرده را انجام دهند.
پیامد استفاده از ارز قاچاق برای واردات خودرو
در همین رابطه، لطفالله سیاهکلی، نماینده مجلس در اظهاراتی گفته است: برای واردات خودرو اصلاً به ارز بانک مرکزی نیاز نداریم، برای چه نمیگذارید مردم از ارز خودشان استفاده کنند، طبق برآورد اولیه بیش از 60 میلیارد دلار در خانههای مردم ارز وجود دارد.
فارغ از درستی یا نادرستی در مورد میزان ارزهای خانگی، اما واردشدن حجم قابلتوجهی ارز به بازار با مشخص نبودن منشأ تأمین آن، چه اثری در بازار و نرخ ارز خواهد گذاشت؟
در همین رابطه، رضا غلامی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به راهکار ارائه شده در خصوص واردات خودرو بهوسیله ارزهای خانگی گفت: این مسئله مانند موضوع واردات بدون انتقال ارز، با ابهاماتی همراه است. اگر اثبات شود، ارز استفاده شده برای واردات خودرو صرفاً منبع خانگی داشته است، مشکلی ایجاد نمیشود.
غلامی افزود: اما نگرانی از اینجاست که افراد دلار را از بازار آزاد خریداری کرده و نام دلار خانگی بر آن گذارند؛ در این صورت چه مکانیزمی برای جلوگیری از بروز چنین مواردی چیده شده است؟ در این شرایط فشار بر بازار ارز افزایش خواهد یافت و منجر به افزایش نرخها خواهد شد.
وی در همین رابطه توضیح داد: در شرایطی که شخصی با استفاده از دلارهای خانگی خود، خودرو شخصی وارد کند؛ یعنی قصد فروش آن را نداشته باشد و با ثبتکردن این اقدام از خرید دوباره دلار این افراد جلوگیری شود، واردات خودرو با ارز خانگی اشکالی ندارد و با افزایش تقاضا ارز در بازار آزاد روبرو نیست.
عدم تأمین رسمی ارز واردات خودرو موجب افزایش نرخ دلار میشود
غلامی در مورد این فرض که سرمایهای از خارج کشور به شکل ارث یا نحوی دیگر به فردی رسیده است و برای واردات خودرو سرمایهگذاری شود، توضیح داد: در صورت اثبات واریز ارز از خارج از کشور بهحساب شخصی و ثبتشدن آن در سیستم، این واردات نیز مسئلهای ندارد؛ اما بهطورکلی در این پیشنهاد منشأ تأمین ارز دچار همچنان اشکال است. به طور مثال فردی میگوید که 1 میلیون دلار ارث پدری در خارج از کشور دارد و از همان منبع مالی قصد واردات 100 خودرو 10 هزاردلاری دارد البته بعد از فروش خودروها پول آن را از کشور خارج نکرده و تا 10 سال در کشور سرمایهگذاری میکند این مسئله بدون اشکال است.
وی ادامه داد: اگر با دلار خانگی، خودرو وارداتی خریدوفروش شود مسئلهساز خواهد شد؛ زیرا با ریال خودرو فروخته شده در بازار، ارز از بازار آزاد خریداری میشود و این روند ادامهدار خواهد بود؛ همین موضوع باعث بههمریختن بازار ارز میشود.