به گزارش مردم فردا،ساماندهی سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید یکبار دیگر خانوادهها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است آن هم در شرایطی که مشکلات سرویس مدارس در سال تحصیلی گذشته از جمله قیمتهای متفاوت اعلامشده با نرخهای مصوب و تأمین نشدن سرویس تا چند هفته بعد از آغاز ماه مهر، همچنان در اذهان شهروندان باقی مانده است و عجیبتر آنکه مسؤلیت بیسامانی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را هیچ بخشی از وزارت آموزش و پرورش تا شهرداری و وزارت کشور عهدهدار نمیشود!
نبود سرویس مدرسه دغدغه جدید والدین
برآیند این وضعیت منجر به آن شده است، خانوادهها علاوه بر دغدغههای معیشتی زندگی و مسائل مرتبط با تحصیل فرزندشان، بلاتکلیفی سرویس مدرسه فرزندانشان نیز به لیست دغدغههای آنها افزوده شود آن هم نه فقط از باب هزینههای کلان بلکه از باب نبود خودرو برای جابه جایی دانشآموزان!
شهریور امسال سرویس مدرسه تپسی با ارسال پیامک به خانوادهها از آنها برای ثبتنام با ادعای قیمت پایینتر دعوت کرد و در شهر تهران، بخش زیادی از خانوادهها با استقبال از سرویس مدرسه متقاضی برقراری آن شدند.
در حالیکه طبق وعدهها مقرر بود، سرویس مدرسه تپسی از اول مهر برقرار شود و هزینه آن شهریور ماه به طور کامل از خانوادهها برای مدت 6 ماه دریافت شده بود اما در هفته اول مهر هیچ خدماتی ارائه نشد و تپسی با ارسال پیامکی به خانوادهها اعلام کرد که این سرویس از 10 مهر برقرار میشود و در این تاریخ برخی والدین از فعال شدن سرویس مدرسه تپسی فقط در مسیر رفت و لغو خدمت سرویس برگشت از سوی رانندهها خبر دادند.
لغو سرویس مدرسه تپسی
در نهایت پس از بدقولیهای بسیار، تپسی طی دو روز اخیر با ارسال پیام به خانوادهها اعلام کرد که برای لغو سرویس مدرسه اقدام کنند تا هزینه به آنها عودت داده شود.
در همین ارتباط یکی از شهروندان تهرانی به تسنیم میگوید: "در حالیکه از شهریور امسال متقاضی سرویس مدرسه تپسی شدم و هزینه سرویس را به صورت کامل برای تپسی واریز کردم اما تا هفته دوم مهر با وعدههای مختلف منتظر برقراری خدمات ماندم و در نهایت تعجب با ارسال پیامکی اعلام کردند که قادر به ارائه خدمات نیستند! بنابراین درخواست خود را لغو کنیم تا هزینه واریزی، بازگردانده شود.
بازگشت هزینه هم 72 ساعت بعد از لغو درخواست سرویس مدرسه انجام میشود! متأسفانه مسئولان تپسی پاسخگوی این خلف وعده خود نیستند که چرا با نگه داشتن پول شهروندان به مدت یک ماه در نهایت هیچ خدمتی را ارائه نکردند و اکنون در نیمه مهر ماه از کجا سرویس پیدا کنیم؟!"
در حالیکه طی روزهای گذشته نیز دادستانی تهران به ماجرای سرویس مدرسه تپسی ورود کرد اما در نهایت به جای اصلاح وضعیت، مسئولان این تاکسی اینترنتی از لغو خدمت سرویس مدرسه خبر دادهاند! و مشخص نیست تکلیف تعداد زیادی از خانوادهها که هماکنون فرزندشان بدون سرویس ماندهاند، چه خواهد شد.
بلاتکلیفی خانوادهها و سکوت مسئولان
علاوه بر این مسئله، حمل و نقل دانشآموزان در سال تحصیلی جدید با تغییراتی نسبت به گذشته همراه شده است و طبق تصویبنامه هیئت وزیران در 14 شهریور امسال، وزارت کشور و شهرداریها عهدهدار مسئولیت حمل و نقل دانشآموزان شدند از سوی دیگر آموزش و پرورش وظیفه نظارت بر سرویس مدارس را بر عهده دارد اما هماکنون در وضعیت بلاتکلیفی تعداد بسیاری از شهروندان تهرانی، هیچ یک از این نهادها پاسخگو نیستند.
مهدی گلشنی؛ مدیرکل حملونقل عمومی شهرداری تهران دوم مهر امسال درباره بلاتکلیفی سرویس مدارس گفته بود: آییننامه جدید سرویس مدارس 14 شهریور تصویب شد و احراز هویت رانندگان را انجام دادیم، نوع قرارداد ابتدا باید در سامانه سپند بارگذاری شود و سپس مردم با رانندگان قرارداد منعقد کنند و طی روزهای آینده نوع قرارداد مشخص میشود و امکان عقد قرارداد با والدین وجود خواهد داشت.
با گذشت 16 روز از صحبتهای این مقام مسئول اما همچنان اطلاعرسانی لازم به خانوادهها برای ثبتنام در سامانه سپند ارائه نشده است و خانوادههایی که خودشان به این سامانه مراجعه داشتند، میگویند: صرفاً امکان ثبت درخواست سرویس مدرسه وجود دارد اما با گذشت یک هفته از ثبت درخواست سرویس، همچنان در مقابل وضعیت آنها این جمله درج شده است " درخواست شما در انتظار بررسی سازمان است."
در حالیکه بلاتکلیفی سرویس مدارس، والدین شاغل و دارای چند فرزند دانشآموز را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، مسئولان همچنان در بحث ساماندهی سرویس مدارس به جمعبندی نرسیدهاند، از سوی دیگر مسئولیت نظارت بر سرویس مدارس و مشکلات ایجاد شده برای خانوادهها در این حوزه را هیچ بخشی عهدهدار نمیشود.