به گزارش مردم فردا، روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ هواپیمای بوئینگ B۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین برای انجام چهار پرواز مسافربری در مسیرهای تهران-مشهد-اصفهان– مشهد-تهران برنامهریزی شده بود.
در ساعت ۱۴ و ۵۵ دقیقه به وقت محلی برابر UTC ۱۱ و ۲۵ دقیقه هواپیما در پرواز دوم به شماره ۶۹۰۴ از مبدأ فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد به مقصد فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با ۹ نفر خدمه پروازی و ۱۱۷ مسافر شروع به پرواز کرده است.
در ساعت ۱۶ و ۴۸ دقیقه، پرواز در فاصله ۱۵ مایلی موقعیت LABOT با واحد رادار تقرب فرودگاه اصفهان تماس گرفته و توسط کنترلر مرکز تقرب، پرواز از طریق مسیر ورودی LABOT IN مجاز برای انجام طرح ILS برای باند ۲۵ راست فرودگاه اصفهان شده است.
در ساعت ۱۶ و ۵۶ دقیقه و در فاصله ۳۵ مایلی فرودگاه اصفهان، خلبان پرواز درخواست انجام طرح تقرب بصرى (Visual APP) کرده که کنترلر با آن موافقت کرده است.
پرواز مورد نظر با هدایت کمک خلبان، در ساعت ۱۷ و ۷ دقیقه بر روی باند ۲۵ راست فرود آمده و پس از تماس چرخها با سطح آسفالت باند فرودگاه، ناگهان ارابه فرود سمت چپ هواپیما دچار نقص و لرزش نامتعارف شده و بر اثر آن ارابه فرود سمت چپ جمع شده و موتور شماره یک به سطح باند برخورد کرده و باعث مشاهده جرقه از محفظه بیرونی موتور شده و از این زمان خلبان کنترل هواپیما را به عهده گرفته است.
سپس کنترلر ضمن فعال کردن هشدار آتشنشانی، موضوع را به اطلاع خلبان رسانده و ایشان ضمن تأیید موضوع اشاره به جمع شدن ارابه فرود کرده است.
اظهارات خلبان نشان میدهد که ایشان با گرفتن ترمز سمت راست سعی در جلوگیری از خروج هواپیما از باند داشته که در کنترل موضوع موفق شده و انحراف هواپیما به سمت چپ ادامه نیافته و هواپیما به سمت راست و داخل باند متمایل شده و قبل از لبه خروجی کنار باند در روبه روی TWYD متوقف میشود.
پس از آن خلبان پرواز به مهمانداران دستور تخلیه اضطراری داده و مهمانداران ضمن باز کردن دربهای خروجی جلو و عقب در دو طرف هواپیما نسبت به تخلیه مسافران اقدام کرده که پرسنل ایمنی و آتشنشانی فرودگاه نیز به کمک آنها آمده و همه مسافران سریعاً در کمتر از ۲ دقیقه از هواپیما پیاده شدهاند.
به دلیل تعجیل مسافران در پیاده شدن از هواپیما، بعضی از آنها دچار مصدومیت جزئی شده و تعداد ۹ نفر به واحد اورژانس فرودگاه مراجعه کردند و ۳ نفر به طور سرپایی مورد مداوای پزشک ترمینال فرودگاه قرار گرفته و ۶ نفر به ۲ بیمارستان در اصفهان منتقل شدند.
۵ نفر از مسافران در بیمارستان مداوا و ترخیص شدند و فقط یک مسافر خانم باردار مورد مراقبت ویژه قرار گرفته و پس از اطمینان پرسنل پزشکی از حال ایشان، مسافر در بامداد روز پنجشنبه مرخص میشود.
با وقوع سانحه به علت توقف هواپیما در سطح باند، سریعاً اخطاریه(NOTAM) بسته بودن باند ۲۵ راست صادر شد، ولی موضوع باعث توقف پروازهای این فرودگاه نشد و مابقی پروازها از باند ۲۵ چپ ادامه یافت.
پس از وقوع سانحه، نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری به همراه یک تیم متخصص از شرکت هواپیمایی بلافاصله در محل حاضر شده و اقدامات اولیه برای ارزیابی شدت سانحه انجام گرفت و دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی از روی هواپیما پیاده شد و برای بازخوانی به تهران انتقال یافت.
با استفاده از تجهیزات پایگاه نیروی هوایی ارتش، فرودگاه اصفهان، مدیریت بحران شهر تلاش شد که هواپیما از کنار باند به محوطه پارکینگ فرودگاه منتقل شود تا تعمیرات لازم روی هواپیما انجام شود که این مهم تا روز جمعه طول کشیده است.
با عنایت به الزامات آئیننامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی مصوب هیأت دولت و همچنین استانداردهای بینالمللی، اطلاعیه وقوع سانحه (Notification) به ایکائو و مرجع ذیصلاح بررسی سوانح کشور سازنده و طراح هواپیما (NTSB) ارسال شده و با توجه به تکرار حوادث مشابه این نوع هواپیما، پیگیری لازم در خصوص انجام اقدام اصلاحی از سوی کارخانه سازنده انجام گرفت و به طور همزمان فرآیند صدور توصیههای لازم به شرکتهای هواپیمایی داخلی برای پیشگیری از موارد مشابه مدنظر قرار گرفت.
شایان ذکر است مراحل تحقیقات در خصوص بررسی سانحه در حال انجام بوده و پس از اتمام بررسیها گزارش نهایی متعاقباً ارائه خواهد شد.