کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهرآورد پرحاشیه پایتخت

ورزش3 , 4 مهر 1403 ساعت 16:43

در اینجا به صفر تا صد اتفاقات دربی شماره 104 و حواشی ریز و درشت قبل و بعد از جدال استقلال و پرسپولیس می پردازیم.


به گزارش مردم فردا،یک دربی دیگر نیز از راه رسید و شماره شهرآوردهای پایتخت تهران، عدد 104 را نشان می دهد. استقلال و پرسپولیس در شرایطی به مصاف هم می روند که به طور کلی و در این فصل، عملکرد مشابهی داشته اند اما وزنه روحی به سمت سرخپوشان سنگینی می کند.
استقلال پس از پشت سر گذاشتن بحران های بزرگی توانست با پیروزی در بازی با الغرافه، به آرامش نسبی برسد اما توقف برابر نساجی، دوباره شرایط را به حالت قبل برگرداند و اکنون یک پیروزی دیگر در دربی می تواند شرایط را برای نکونام تغییر دهد.
در سمت دیگر ماجرا، پرسپولیسی ها که فصل را خوب آغاز نکردند، در ادامه به روند خوبی بازگشتند و پس از پیروزی در بازی با آلومینیوم، با روحیه بالا خود را برای حضور در این شهرآورد آماده می کنند.
 پوشش زنده خبری
**نمایی از ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک. این استادیوم پس از تبریز و بندرعباس، سومین ورزشگاه خارج از تهران است که میزبان دربی خواهد بود.

**جای خالی کوین یامگا به عنوان آخرین گلزن استقلال در دربی پایتخت، در بازی امروز حس می شود.

**رافائل سیلوا می تواند امروز ششمین دربی خود را تجربه کند تا او را به یکی از باتجربه ترین بازیکنان خارجی شهرآورد تبدیل کند.

**علی کریمی، بازیکن سابق استقلال، درباره دیدار امروز می‌گوید: معتقدم نتیجه دربی ربطی به جدول ندارد. بازی خاصی است و آمادگی تیم‌ها مهم است. من فکر می‌کنم هر دو تیم آماده‌اند؛ هم استقلال و هم پرسپولیس شرایط مناسبی به لحاظ مهره و بحث فنی دارند. فقط استقلال به اندازه پرسپولیس آرامش ندارد و همین مسئله باعث می‌شود تا بازی غیرقابل پیش‌بینی از آب دربیاید.

**پرسپولیس نیز نسبت به همان دربی، هفت تغییر قطعی خواهد داشت.

**نسبت به دربی دور رفت لیگ قبل، غیبت 6 بازیکن استقلال در بازی امروز قطعی است. در صورت صادر نشدن مجوز حضور مهرداد محمدی در دربی، این آمار به عدد 7 می‌رسد. البته که ممکن است جلالی و بلانکو و حتی رضاوند نیز در ترکیب ابتدایی حضور نداشته باشند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، استقلال با 10 تغییر نسبت به بازی دور رفت سال قبل، به مصاف پرسپولیس می‌رود.

**این سومین بار است که دربی خارج از تهران برگزار می‌شود. اولین بار در سال ۱۳۷۳ و در دیدار رفت نیمه نهایی لیگ آزادگان، درگیری بین مجتبی محرمی و امیر قلعه‌نویی، باعث تنش در بازی شد و در ادامه هواداران پرسپولیس وارد زمین شدند تا نهایتا همه این حواشی باعث شود دیدار برگشت در بندرعباس و بدون حضور هواداران برگزار شود که در پایان بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

در ۲۰ دی ۱۳۸۱ سرخابی‌های پایتخت به دلیل زیر کشت بودن زمین ورزشگاه آزادی، مخالفت شورای تامین با برگزاری بازی در ورزشگاه شهید شیرودی و ظرفیت پایین استادیوم تختی شرایط را طوری رقم زد تا باشگاه پرسپولیس به عنوان میزبان ورزشگاه یادگار امام تبریز را برگزاری این بازی انتخاب کند.
**پیش از زاید، همایون بهزادی نخستین بازیکن تاریخ دربی تهران است که موفق به ثبت هت‌تریک برابر استقلال شده است. هیچ بازیکنی از استقلال تا کنون نتوانسته در یک شهرآورد، سه بار گلزنی کند.

 **ایمون زاید یکی از محبوب‌ترین خارجی‌های تاریخ پرسپولیس است. بازیکنی که یادآور یکی از خاطره‌انگیزترین شهرآوردهای تاریخ برای سرخپوشان بوده و آخرین هت‌تریک دربی را نیز به ثبت رسانده است.

**خوان کارلوس گاریدو پیش از این و به عنوان سرمربی العین سابقه تقابل با استقلال را در کارنامه دارد که حاصل آن یک تساوی و یک شکست بوده و امروز به دنبال ثبت اولین پیروزی خود برابر آبی پوشان است

**رودی ژستد زننده یکی از خاطره‌انگیزترین گل‌های استقلال در دربی است؛ چرا که این گل به نوعی قهرمانی بدون شکست آبی‌ها در لیگ بیست و یکم را تضمین کرد. او اولین خارجی تاریخ استقلال است که موفق به گلزنی شده و حالا این فرصت برای دیدیر اندونگ، جلال الدین ماشاریپوف، رافائل سیلوا، گائل کاکوتا و گوستاوو بلانکو فراهم شده تا به ژستد بپیوندند.

 **بدون شک، روزبه چشمی و اوستون اورونوف دو غایب بزرگ سرخابی‌ها در دربی حساس امروز هستند. بازیکنانی که می‌توانستند در بخش‌های دفاعی و هجومی تیم، به سرمربیان خود کمک بزرگی کند.


**در جلسه هماهنگی قبل از بازی مشخص شد که پرسپولیس در این بازی با لباس یکدست سرخ و زرد برای دروازه‌بان به میدان می‌رود و استقلال هم یکدست آبی‌پوش خواهد بود و دروازه‌بانشان مشکی به تن خواهد کرد.

**باشگاه پرسپولیس با انتشار گزارشی از جلسه هماهنگی قبل از بازی، یک بار دیگر بر محرومیت مهرداد محمدی در این بازی تأکید کرد و نوشت:
پرسپولیس در این بازی سهیل صحرایی را به دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت و استقلال هم امکان استفاده از روزبه چشمی و مهرداد محمدی را ندارد.

**یکی از ابهامات بزرگ ترکیب استقلال، در سمت چپ است. اینکه آیا نکونام قصد استفاده مجدد از زکی‌پور را دارد یا جلالی به واسطه درخشش در دو بازی اخیر از ابتدا بازی می‌کند؟ احتمال حضور همزمان دو بازیکن نیز وجود دارد.



**سازمان لیگ در آستانه برگزاری دربی پایتخت، اطلاعیه‌ای صادر کرد و از تماشاگران درخواست کرد در صورتی که موفق به تهیه بلیت نشده‌اند، از تجمع در اطراف ورزشگاه خودداری کنند.

**قرار است که محمدرضا احمدی برای دوازدهمین بار دربی پایتخت را گزارش کند. در یازده بازی قبلی، پرسپولیس چهار بار و استقلال یک بار برنده از زمین خارج شده‌اند و 6 بازی نیز با نتیجه مساوی همراه بوده است.

**در 103 دربی قبلی، پرسپولیس 27 مرتبه و استقلال 26 بار برنده از زمین خارج شده اند و 50 بازی بین دو تیم نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

**همچنان مهدی رحمتی با 9 کلین شیت در دربی، رکورددار بیشترین بسته نگه داشتن دروازه در شهرآورد پایتخت است. حسینی نیز تاکنون سه بار موفق به کلین شیت برابر پرسپولیس شده است.

**بزرگترین ابهام بازی امروز، حضور یا غیبت مهرداد محمدی برابر پرسپولیس است. مدیرعامل استقلال مدعی است که این بازیکن مشکلی برای همراهی تیمش ندارد، اما در سمت مقابل، گفته می‌شود که ناظر مسابقه اجازه حضور این بازیکن را نداده است.

**نکونام نیز درباره بازی گفته بود: این بازی برای هر دو تیم از حساسیت خاصی برخوردار است. ما نیاز به تمرکز بالا و ذهن آماده داریم تا ان‌شاءالله به موفقیت برسیم. برای بازی کاملا آماده‌ایم. تمرکزمان روی بازی است و زیاد توجهی به مسائل حاشیه‌ای نداریم. در روز مسابقه، تمرکز همه ما چه به عنوان سرمربی و چه بازیکن، کاملا روی بازی است.

**گاریدو در نشست خبری پیش از دربی و درخصوص استقلال گفته بود: همیشه حریف مورد احترام ما خواهد بود. این موضوع الان وجود دارد که حریف تیم خوبی است و بازیکنان خوبی دارد. آنها استایل خاصی دارند و بدون شک مطمئنم بازی سختی خواهد بود. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم بازی را ببریم.

 **از آخرین برد استقلال برابر پرسپولیس که نتیجه آن در جریان بازی به دست آمده باشد، دقیقاً 2400 روز می‌گذرد؛ جایی که آبی‌ها با تک گل وریا غفوری از سد حریف خود عبور کردند.

 **روزنامه گل از طرح متفاوتی استفاده کرده و مدعی شده که در دربی امروز اتفاقات هیجان‌انگیزی رخ خواهد داد.

**روزنامه خبر ورزشی در شماره امروز خود به سابقه حضور نکونام و گاریدو در لالیگا و در کسوت بازیکن و مربی اشاره کرده و از آنها خواسته است تا برای پیروزی و جلوگیری از تساوی تلاش کنند.

 **در سمت دیگر، پرسپولیسی‌ها با این طرح و شعار همه برای قرمزها به پیشواز دربی رفته‌اند.

**باشگاه استقلال این پوستر را برای دربی پایتخت طراحی کرده که حضور کاکوتا در این طرح ممکن است به معنای حضور قطعی او در بازی امروز باشد.

**بدون شک بزرگترین نگرانی سرخپوشان، چگونگی پر کردن جای خالی اوستون اورونوف است. گاریدو باید گزینه مناسبی برای جانشینی یکی از بهترین بازیکنانش انتخاب کند. ترکیب احتمالی سرخ‌ها نیز بدین صورت است:
 
الکسیس گندوز، ایوب العملود، گئورگی گولسیانی، حسین کنعانی، میلاد محمدی، مسعود ریگی، وحید امیری، سروش رفیعی، فرشاد احمدزاده، علی علیپور و امید عالیشاه (کاپیتان)
**ابتدا با ترکیب احتمالی استقلال در این بازی شروع می کنیم. جایی که تصور می شود که شاید نکونام به صورت همزمان از جلالی و زکی پور در جمع نفرات اصلی بهره ببرد:

سیدحسین حسینی، سامان فلاح، رافائل سیلوا، میلاد زکی‌پور، رامین رضاییان، ابوالفضل جلالی، دیدیه اندونگ، آرش رضاوند (زبیر نیک‌نفس)، محمد حسین اسلامی، جلال الدین ماشاریپوف، آرمان رمضانی


کد مطلب: 27626

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/27626/شهرآورد-پرحاشیه-پایتخت

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir