کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و روسیه؛ ۱۳ سند همکاری امضا می‌شود

ایسنا , 9 مهر 1403 ساعت 17:48

در نشست مشترک هیئت های عالی‌رتبه ایران و روسیه که عصر امروز؛ دوشنبه برگزار شد، بر ضرورت گسترش همکاری ها و تعاملات دو جانبه و منطقه ای، اجرای هرچه سریعتر موافقتنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه، تکمیل کریدور شمال-جنوب و راه آهن رشت-آستارا و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تاکید شد.


به گزارش مردم فردا،محمدرضا عارف در این نشست با محکومیت جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه و ولبنان و همچنین اقدام بزدلانه این رژیم جعلی در شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، از مواضع سازنده فدراسیون روسیه در این زمینه قدردانی و تاکید کرد: اقدامات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بیگناه غزه و لبنان بسیار موثر باشد.
وی با تاکید بر این‌که تقویت همکاری های تهران-مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است»، تصریح کرد: گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و باید در این دوره یادداشت تفاهم های همکاری های امضا شده بین دو کشور هر چه سریعتر عملیاتی شود.
وی با اشاره به تجربه مشترک دو کشور در مواجه با تحریم های آمریکا و کشورهای غربی، بر ضرورت تعمیق همکاری‌ها و روابط در همه زمینه ها و سطوح مدیریتی در راستای خنثی سازی این تحریم ها تاکید کرد.
معاون اول رئیس جمهور اهمیت تقویت همکاری های منطقه ای بین ایران و روسیه در موضوعات مشترک را خاطرنشان ساخت و تاکید کرد: باید در زمینه مسایل مرتبط با دالان زنگزور و کریدور شمال-جنوب بحث و تبادل نظرات بیشتری شود و بر این باور هستیم که هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه موجب تنش و سواستفاده بازیگران فرامنطقه ای خواهد شد.
وی همچنین بر تکمیل نیروگاه سیریک و واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه هسته ای بوشهر با توجه به فاینانس ۱/۲ میلیارد دلاری این پروژه تأکید کرد و ادامه داد: در کنار ارتباطات دو جانبه، همکاری های چند جانبه همانند ایران، چین و روسیه و اتحادیه های منطقه ای با افزایش رایزنی ها و حضور در تشکل های منطقه ای برای حل مشکلات و تقویت روابط منطقه بسیار مؤثر است.
وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری دو کشور ۲/۵ میلیارد دلار است که انتظار داریم با تلاش طرفین، سطح روابط تجاری و اقتصادی در شان دو کشور افزایش یابد.
عارف با تأکید بر این‌که «بسیار خوشحالیم که راهبرد ایران و روسیه توسعه همکاری ها در همه زمینه های دو جانبه و چند جانبه است»، تصریح کرد: در کنار توسعه همکاری های دو کشور، افزایش ارتباطات از طریق ساز و کارهای منطقه ای همانند بریکس، شانگهای و اتحادیه اورآسیا بسیار مفید و مؤثر است که تقویت و فعال شدن کمیسیون های مشترک دو کشور می تواند در این مسیر کمک کند.
وی بر ضرورت نهایی شدن موافقتنامه جامع همکاری‌های بین ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: این توافقنامه می تواند مبنای همکاری های دو کشور باشد که در این راستا تقویت روابط بانکی دو کشور اهمیت اساسی دارد.
وی با اشاره به همکاری های بسیار خوب ایران و روسیه در زمینه های حمل و نقل کالا و مسافر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل و حل مشکلات فنی پروژه های حمل و نقل بین دو کشور از جمله کریدور شمال-جنوب و راه آهن رشت-آستارا آمادگی کامل دارد که در این زمینه علاوه بر اجرای هر چه سریع تر پروژه آستارا – بندرعباس باید راه آهن رشت - آستارا با همکاری شرکت های روسی هر چه سریع تر تکمیل و نهایی شود.
عارف ادامه داد در زمینه فعالیت های دانشگاهی علم و فناوری، به ویژه هایتک علاقمند همکاری با یکدیگر هستیم.
وی با قدردانی از طرف روسی برای نهایی شدن معاهده جامع و امضای آن در حاشیه اجلاس سران بریکس تصریح کرد: ۱۳ سند همکاری در این سفر باید توسط رؤسای کمیسیون های مشترک ایرانی و روسی نهایی شود و همچنین از حمایت های روسیه برای عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا قدردانی می کنیم و امیدواریم مقدمات عضویت ایران در این اتحادیه در اجلاس روز فردا در ارمنستان فراهم شود.
میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز در این نشست با اشاره به سابقه تاریخی همکاری های ایران و روسیه مبتنی بر اصول دوستی، همسایگی و حسن همجواری تاکید کرد: علاقمند هستیم همکاری ها و روابط دو کشور با توجه به تاکیدات و دستورات مقام های عالی دو کشور به سطوح بالاتری برسد.
وی بر آمادگی روسیه برای تنوع بخشی مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور در زمینه های محصولات کشاورزی، کشتیرانی، انرژی، نفت و گاز، خودروسازی، علم و فناوری، داروسازی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: تسهیل سرمایه گذاری و گسترش همکاری ها از طریق کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور ضروری است.
نخست وزیر روسیه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب، تصریح کرد: این مسیر ارتباطی با توجه به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور می تواند تاثیر مهم و فراوانی در تقویت همکاری های حمل و نقل کشورهای منطقه از جمله کشورهای اورآسیا داشته باشد و از طرف دیگر می تواند دسترسی روسیه، کشورهای منطقه و حاشیه دریای خزر را به بنادر ایرانی در دریای خزر و بازارهای منطقه ای در آسیا و آفریقا و بنادر در خلیج فارس و اقیانوس هند تسهیل کند.
میشوستین با اشاره به افزایش سه برابری دانشجویان و همچنین افزایش ۵۲ درصدی گردشگران ایرانی در روسیه افزود: فدراسیون روسیه اهمیت زیادی برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران قائل است و با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری میان دو کشور، تقویت همکاری های در این زمینه گسترش یابد.
نخست وزیر روسیه بر نهایی شدن هر چه سریع تر معاهده جامع بین دو کشور تأکید کرد و گفت: این سند همکاری توسط رئیس جمهور روسیه امضاء شده است و امیدواریم در حاشیه اجلاس بریکس در کازان به امضاء برسد.
نخست وزیر روسیه همچنین بر تقویت و توسعه همکاری های مالی و بانکی، استفاده از ارزهای دو کشور در مبادلات تجاری و تسهیل همکاری های بخش خصوصی ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: ۱۳ سند همکاری های بین دو کشور در زمینه های مختلف در کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه نهایی شده است که باید در این سفر نهایی و امضا شود.
وی با اشاره به امضای قرارداد صادرات گاز روسیه به ایران در ماه های گذشته تصریح کرد: با نهایی شدن این پروژه ایران می توان به هاب منطقه ای صادرات گاز تبدیل شود.

وی همچنین بر گسترش همکاری های در حوزه نفت و گاز، استخراج نفت از میادین نفت و گازی ایران، نوسازی پالایشگاه ها، ساخت کارخانه های پلیمری، همکاری های گمرکی، تکمیل نیروگاه حرارتی سیریک و همچنین همکاری های حوزه انرژی تأکید کرد و گفت: فدراسیون روسیه برای تکمیل راه آهن رشت – آستارا آمادگی کامل دارد و تصمیمات لازم در این زمینه از طرف روسیه گرفته شده است.
وی افزود: با اجرای قراردادهای صادرات غله، ایران می تواند به هاب غله در منطقه تبدیل شود.

 


کد مطلب: 27734

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/27734/نشست-مشترک-هیئت-های-عالی-رتبه-ایران-روسیه-۱۳-سند-همکاری-امضا-می-شود

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir