کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لباس شستن در روز جمعه چه حکمی دارد؟

12 مهر 1403 ساعت 16:02

بحث درباره‌ی شستن لباس در روز جمعه همواره یکی از موضوعات جالب در میان برخی از افراد مذهبی و علاقمندان به احکام شرعی بوده است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که شستن لباس در روز جمعه چه حکمی دارد؟ آیا این کار از دیدگاه دینی مجاز است یا کراهت دارد؟ یا این سوال که لباس شستن در چه روزی خوب است؟ در این مطلب قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم و پاسخ این سوالات را بیابیم.


اهمیت روز جمعه در اسلام

پیش از بررسی حکم لباس شستن در روز جمعه باید به جایگاه خاص این روز در اسلام اشاره کنیم. جمعه در اسلام روزی ویژه است که به آن "یوم‌الجمعه" می‌گویند و نماز جمعه به عنوان یکی از اعمال عبادی مهم در این روز برگزار می‌شود. در روایات و احادیث جمعه به عنوان "عید مسلمانان" شناخته شده و روزی برای عبادت، ذکر خدا و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی معرفی شده است. به همین دلیل برخی از اعمالی که به نحوی باعث انحراف از عبادت و ذکر خدا در این روز شوند، ممکن است از دیدگاه شرعی مکروه تلقی شوند.

آیا شستن لباس در روز جمعه کراهت دارد؟

در پاسخ به این سوال پرتکرار باید گفت در منابع اسلامی به طور مستقیم به این موضوع اشاره نشده است اما برخی علما و مفسرین تاکید دارند که هر کاری که مانع از توجه و عبادت در این روز شود ممکن است ناپسند یا مکروه باشد.

از سوی دیگر، برخی روایات و احادیث توصیه می‌کنند که در روز جمعه انسان باید به پاکیزگی ظاهری توجه ویژه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال برخی از روایات به استحمام و پوشیدن لباس تمیز و معطر کردن بدن پیش از حضور در نماز جمعه اشاره دارند. بنابراین شستن لباس در روز جمعه می‌تواند به عنوان یکی از فعالیت‌های مرتبط با نظافت و پاکیزگی در این روز تلقی شود.

حکم شستن لباس در روز جمعه از دیدگاه فقهی

از نظر فقهی برای شستن لباس در روز جمعه یا هر روز دیگری، هیچ حکم حرام یا مکروهی وجود ندارد. البته برخی از فقیهان بر این باورند که انجام کارهای دنیوی در روز جمعه مخصوصاً قبل از اقامه نماز جمعه نباید به شکلی باشد که وقت کافی برای انجام عبادت و شرکت در نماز جمعه باقی نگذارد.

لذا باید توجه داشت شستن لباس‌های سنگین مثل شستن پالتو و هودی که به زمان بیشتری برای شستشو و خشک کردن نیاز دارد، ممکن است زمان بیشتری از فرد بگیرد. از این رو بهتر است این کارها به زمانی غیر از جمعه موکول شوند تا فرد بتواند به امور عبادی خود در این روز رسیدگی کند.


کد مطلب: 27789

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/27789/لباس-شستن-روز-جمعه-حکمی

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir