کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه می‌توانید بدون دردسرهای قضایی مشکلات خود را حل کنید؟

26 مهر 1403 ساعت 11:18

داوری روشی برای حل اختلاف است که در آن طرفین به جای رجوع به نهاد قضائی، اختلاف خود را به یک یا چند داور مورد اعتماد ارجاع می‌دهند. آن‌ها می‌توانند داوران را خود تعیین کرده یا تعیین آن را به شخص یا نهاد دیگری بسپارند. رجوع به داوری ممکن است در هنگام تنظیم قرارداد (به صورت شرط داوری) پیش‌بینی شود یا پس از پیدایش اختلاف تصمیم به استفاده از آن گرفته شود.


یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از داوری این است که داوران برخلاف مراجع قضایی مکلف به رعایت تشریفات زمان بر آیین دادرسی نیستند و در نتیجه سرعت رسیدگی به دعوا بسیار بالاتر است. گاهی هم اعتماد نداشتن به بی‌طرفی دادگاه‌ها به ویژه در اختلافات بین‌المللی افراد را به استفاده از داوری ترغیب می‌کند.

در هر نوع قراردادی، احتمال بروز اختلافات وجود دارد. پیش‌بینی داوری به طرفین این امکان را می‌دهد که در صورت بروز مشکل، به یک روش مشخص و غیرمستقیم برای حل و فصل اختلافات دسترسی داشته باشند. این امر می‌تواند از تنش‌های بیشتر جلوگیری کند.

یکی از اصول کلیدی در فلسفه داوری، خودتنظیمی طرفین است. طرفین قرارداد با پیش‌بینی داوری، به خود این امکان را می‌دهند که شرایط و قواعد حل و فصل اختلافات را تعیین کنند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به نیازها و شرایط خاص خود پاسخ دهند بنابراین تدوین اصولی و صحیح شرط داوری در قرارداد از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

فلسفه داوری بر پایه اصول عدالت و انصاف استوار است. هدف این است که طرفین در یک محیط بی‌طرف و عادلانه به حل و فصل اختلافات خود بپردازند. داوری به عنوان یک روش جایگزین برای دادرسی، به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی است که به نفع هر دو طرف باشد.

داوری بر این باور است که حل و فصل سریع و کارآمد اختلافات می‌تواند به بهبود روابط تجاری و اجتماعی کمک کند. در دنیای امروز که زمان و منابع ارزشمند هستند، داوری به عنوان یک راه‌حل سریع و مؤثر برای اختلافات مطرح می‌شود.


داوری معمولاً سریع‌تر از دادرسی است. این امر به طرفین این امکان را می‌دهد که به سرعت به حل و فصل اختلافات بپردازند و از اتلاف زمان و منابع جلوگیری کنند، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل دارند که اطلاعات حساس خود را از دید عموم دور نگه دارند. داوری معمولاً محرمانه‌تر از دادرسی است و این امر می‌تواند به حفظ اسرار تجاری کمک کند.

با وجود یک سازوکار داوری، طرفین احساس امنیت بیشتری در اجرای تعهدات خود دارند. دانستن اینکه در صورت عدم رعایت قرارداد، یک فرایند مشخص برای حل و فصل وجود دارد، می‌تواند به افزایش تعهدات و مسئولیت‌پذیری کمک کند.

در بسیاری از موارد، اختلافات مربوط به مسائل فنی یا تخصصی هستند. انتخاب داورانی با تخصص در زمینه مربوطه می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و آگاهانه‌تر منجر شود. این امر به ویژه در قراردادهای تجاری و صنعتی اهمیت دارد.

بیشتر اختلافات حقوقی قابل ارجاع به داوری هستند؛ با وجود این، برخی اختلافات قابل ارجاع به داوری نیستند؛ مثلاً اختلاف میان کارگر و کارفرما در خصوص بیمه، سنوات، حقوق و دستمزد و نظایر این‌ها الزاماً در صلاحیت مراجع حل اختلاف کار هستند و شرط ارجاع به داوری معتبر نیست شرکت در دوره‌های آموزشی داوری نه تنها به افزایش دانش و مهارت‌های فردی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به بهبود روابط تجاری و اجتماعی و حل و فصل مؤثر اختلافات منجر شود. این امر به ویژه در دنیای پیچیده و متغیر امروز که نیاز به مهارت‌های حل و فصل اختلافات بیشتر از همیشه احساس می‌شود، اهمیت دارد.

گروه حقوقی دادبانان در سال ۱۳۸۸، با مدیریت دکتر فرهاد بیات (مدرس و مولف کتب حقوقی)، به عنوان یکی از مؤسسات پیشرو در جذب و به کارگیری نخبگان و متخصصان در رشته‌ حقوق با هدف ارائه‌ خدمات حقوقی، تشکیل و راه‌اندازی گردید.

موسسه حقوقی و آموزشی دادبانان، به عنوان یک مرکز معتبر و قابل اعتماد در عرصه‌های حقوقی و آموزشی، با نگرشی نوین و رویکردی حرفه‌ای به ارائه خدمات متنوع و فراگیر در زمینه‌های مختلف حقوقی و داوری می‌پردازد. این موسسه با هدف ارتقاء سطح علمی و عملی و همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای آموزش و انجام داوری در دعاوی حقوقی، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی می‌نماید.

فرایند داوری در دپارتمان داوری دادبانان پس از درخواست متقاضی و بررسی اولیه موضوع و مستندات راجع به وجود شرط داوری میان طرفین، موضوع متناسب با مندرجات شرط داوری و قوانین و مقررات ذی‌ربط به داور و یا داوران متخصص حوزه مربوطه ارجاع خواهد شد. ترتیب دعوت به جلسه و تشکیل جلسه داوری تابع قرارداد طرفین و در صورت سکوت اصولاً توسط خود داوران تعیین می‌شود.

این موسسه به اهمیت داوری در ساماندهی و تسریع در فرآیند حل و فصل انواع دعاوی اعتقاد دارد و درصدد است تا با ارائه خدماتی شفاف و کارآمد، جایگاه خود را در حوزه حقوقی کشور تثبیت نماید. همچنین، با برگزاری دوره ها و کارگاه‌های آموزشی، به ترویج فرهنگ داوری و آشنایی بیشتر افراد با فرآیندهای حقوقی و داوری می‌پردازد.


کد مطلب: 28047

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/28047/چگونه-می-توانید-بدون-دردسرهای-قضایی-مشکلات-خود-حل-کنید

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir