کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سران بریکس وارد کازان شد

ایرنا , 1 آبان 1403 ساعت 17:57

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه اول آبان‌ماه با هدف شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس وارد کازان در کشور روسیه شد.


به گزارش مردم فردا،پزشکیان را در بدو ورود به کازان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند.
بنا بر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، دکتر عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان بعد از رایزنی‌های فشرده با مقامات دو کشور همسایه جنوبی (بحرین و کویت) در حال عزیمت به کازان برای پیوستن به هیأت رئیس جمهور در اجلاس بریکس است.

برنامه کاری رئیس‌جمهور در کازان
رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در اجلاس اصلی بریکس که با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس برگزار خواهد شد، سخنرانی خواهد داشت.
علاوه بر پزشکیان، روسای جمهور روسیه، چین، آفریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی، نخست وزیر هند و وزیر امورخارجه برزیل به نمایندگی از رئیس‌جمهور این کشور که به دلایل پزشکی غایب است، نیز در این نشست حضور خواهند داشت.
«تقویت چندجانبه گرایی» موضوع محوری نشست سران بریکس خواهد بود.
رئیس‌جمهور کشورمان روز پنجشنبه سوم آبان نیز در اجلاس بریکس پلاس که با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه مند به همکاری با این اتحاد که با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.
بنا بر اعلام معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ، دکتر پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، در مجموع سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.
به گفته مهدی سنایی، این اجلاس در مقطع حساس کنونی برای تشریح رویکردهای جهانی و پیشبرد دیپلماسی منطقه ای حائز اهمیت است.
گروه بریکس سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.
جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه، همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است. گفته شده است که وزیر امورخارجه عربستان سعودی در این اجلاس ریاست هیأت این کشور را برعهده خواهد داشت.
اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست رهبران این گروه است که با حضور رسمی ایران به عنوان عضو تمام عیار برگزار می‌شود.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.
به گفته دستیار رئیس‌جمهور روسیه،‌ نمایندگان ۳۶ کشور به رویداد بریکس در کازان خواهند آمد که از این تعداد، ریاست هیأت‌های ۲۲ کشور را رهبران این کشورها برعهده خواهند داشت. علاوه بر این، رؤسای ۶ سازمان بین‌المللی نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
بنا بر آخرین گزارشهای منابع خبری، رؤسای جمهور ترکیه، بلاروس، بولیوی، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، موریتانی، کنگو، صربسکا، لائوس، تاجیکستان، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیران ارمنستان و ویتنام از مقامات ارشد کشورهای دوست بریکس پنجشنبه در نشست بریکس پلاس حضور خواهند داشت.
معاون رئیس جمهور ونزوئلا، وزیران امور خارجه کوبا، تایلند، مالزی، بحرین، بنگلادش، اندونزی، رئیس دفتر رئیس جمهور مغولستان، نماینده ویژه رئیس جمهور نیکاراگوئه و معاون اول وزیر امور خارجه سریلانکا نیز قرار است به کازان سفر کنند.
روسای سازمان ملل متحد، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه روسیه و بلاروس و بانک توسعه نوین از دیگر مقاماتی هستند که در اجلاس بریکس پلاس شرکت خواهند کرد.
کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه، سومین شهر این کشور از نظر گردشگری محسوب می‌شود و در فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
کشور برزیل از ابتدای سال ۲۰۲۵ ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده خواهد داشت.


کد مطلب: 28128

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/28128/رئیس-جمهور-شرکت-اجلاس-سران-بریکس-وارد-کازان

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir