به گزارش مردم فردا،البته که این موضوع جهت تصویب نهایی به صحن مجلس ارجاع شده اما انتظار میرود با توجه به وضعیت بازار خودرو و کیفیت خودروهای ساخت داخل که حتی رهبری نیز نسبت به آن انتقاد داشتند، با این مصوبه موافقت شود. انتقاد به عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور پس از تصادف جاده بهبهان- رامهرمز در دی ماه سال جاری و اعلام اینکه «هیچ کدام از ایربگهای خودروهای آسیبدیده باز نشده بود» به اوج خود رسید. در واقع این انتقاد علاوه بر کیفیت، قیمتی که افراد برای خرید این قبیل خودروها نیز میپردازند، نشانه گرفته بود. به باور کارشناسان از زمانی که واردات خودروهای خارجی با بهانه کمک به تولید داخلی ممنوع شده، خودروسازان نسبت به کیفیت محصولاتی که تولید میکنند بیتوجه شدهاند. از سوی دیگر قیمت در این بازار نیز بسیار بالاست به گونهای که طبقات متوسط نیز نمیتوانند برای خرید خودروهای داخلی اقدام کنند؛ از اسفند 97 تا اسفند سال جاری قیمت پراید 290درصد افزایش داشته و از 47 و نیم میلیون تومان به 185 میلیون تومان رسیده است. البته که در این بین برخی کارشناسان معتقدند واردات خودرو باعث دلسردی تولیدکنندگان داخلی میشود و درنهایت نیز تاثیری بر کیفیت و قیمت تمام شده کالاهای داخلی نمیگذارد. اما به راستی این اقدام چه میزان میتواند بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد؟
چه کسانی از واردات خودرو متنفع میشوند؟
محمود نجفی، کارشناس بازار خودرو در مورد واردات 70 هزار خودروی سواری و 20 هزار اتوبوس و کامیون معتقد است؛ این قضیه تنها باعث دلسرد شدن تولیدکنندگان داخلی میشود و تنها به نفع عدهای خاص که شامل واردکنندگان خودرو و عدهای از طبقات اجتماعی بالای جامعه است خواهد شد که توان خرید خودروهای وارداتی را دارند و میخواهند خودروی خارجی سوار شوند. به اعتقاد من این موضوع هیچ تاثیری روی قیمت تمام شده کالاهای داخلی و کیفیت آنها نخواهد داشت.
این کارشناس خودرو در ادامه با بیان اینکه اینگونه تصمیمات به صورت جزیرهای گرفته میشود به «اعتماد» گفت: «این تصمیمات بدون توجه به اینکه اقیانوس مشکلات حوزه خودرو دیده شود از سوی برخی افراد بانفوذ و مجلسیها گرفته میشود و باید گفت تاثیر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت و این موضوع قبلا و زمانی که واردات خودرو نیز صورت میگرفت تجربه شده است.» او با بیان اینکه طی دو، سه سال اخیر واردات خودرو کمی سختگیرانه شده بود، افزود: «پیش از اینکه واردات خودرو ممنوع شود واردات به 2 صورت انجام میشد یا به صورت فول «سیکیدی» خودروها وارد میشد و در ایران پیچ و مهره آن را میبستند یا اینکه خودروها را روی چرخ میآوردند و در ایران ترخیص میکردند.»
واردات خودرو به صنعت داخلی کمکی نمیکند
نجفی با تاکید بر اینکه واردات خودرو به صنعت داخلی کمکی نمیکند، افزود: «تا زمانی که صنعت خودرو یا صنعت لوازم خانگی و سایر صنایع برنامهریزی دقیقی نداشته باشند و شرایط برای اجرای برنامهها آماده نباشد هیچ ترفندی برای آنها تاثیرگذار نخواهد بود و در صورتی هم که تاثیری بگذارد در حد قرص مسکنی است که تنها درد آن را کم میکند. البته موضوع واردات خودرو برای عدهای که توان خرید خودروی خارجی را دارند ایدهآل است اما به نفع همه مردم نیست.»
او با اشاره به توقع برخی افراد برای کاهش قیمت خودروهای تولید داخل نیز افزود: «این موضوع مشروط بر این است که ورودی کارخانه قابل کنترل باشد تا بتوان روی قیمتها کنترل داشت و قیمت تمام شده و قیمت فروش خودروها منطقی شود نه اینکه ورودی کارخانجات را رها کنیم و هرطور بخواهیم خروجی را تحت کنترل بگیریم.»
نجفی در واکنش به واردات 10 هزار کامیون و تریلی و 10 هزار اتوبوس درون و برون شهری ادامه داد: «این قضیه واقعا باعث تاسف است و مطمئنا با توجه به معاهدهای که با چین امضا شده 90درصد این خودروها از چین خواهد آمد، چراکه در داخل ایران ما اتوبوسسازان و کامیونسازان بسیار خوبی داریم و سرمایهگذاری مناسبی هم در این بخش صورت گرفته است و به جای اینکه دولت و مجلس امکانات را دراختیار این تولیدکنندگان قرار دهند تا محصولاتشان را بتوانند بفروشند با این اقدام اخیر کاری کردهاند که نفس این تولیدکنندگان امروز به شماره بیفتد.»
کامیونهای 40 سال قبل هنوز در ایران
تردد میکنند
او در بخشی از سخنان خود به وجود اتوبوسهای با قدمت 40 سال در کشور نیز اشاره کرد و گفت: «اتوبوس سالها در ایران در حال ساخت بود و با همین تکنولوژی مشغول ساخت مینیبوس هم بود اما اتوبوسهای چینی که وارد خواهند شد اصلا قابل مقایسه با اتوبوسهای ایرانی نیستند و مسلما واردات این اتوبوسها و کامیونها به تولیدات داخل لطمه خواهد زد، ما کامیونسازان بسیار خوبی در داخل ایران داریم به گونهای که پس از 40 سال هنوز کامیونهای بنز در جادههای ایران در حال تردد هستند. بنده شاهد آن بودم که جمعی از رانندگان اتوبوس برونشهری میگفتند هم رانندگان راغبتر هستند تا راننده اتوبوس باشند و هم مسافران ترجیح میدهند که این اتوبوسها را سوار شوند تا اتوبوسهای چینی که کیفیت چندانی ندارند.»
این کارشناس خودرو با بیان اینکه مردم پراید 30 سال پیش را با خودروی چینی امروز مقایسه میکنند تصریح کرد: «متاسفانه برخی مسوولان در صنعت خودرو ما را مجبور میکنند که خودرویی با کیفیت و مدل 30 سال پیش تولید کنیم این در حالی است که خودروهای وارداتی حتی از کشور چین با تکنولوژی روز وارد ایران میشوند اما پژو 405 یا پراید و سمند تولید داخل با تکنولوژی قدیمی وارد بازار میشوند که انتظارات مردم را برآورده نمیکند.»
او با بیان اینکه حق مردم است تا خودرویی با مدل روز سوار شوند، گفت: «چرا به خودروساز گفته نمیشود تا خودروی روز تولید کند یا با طراحی روز پیش رود؟ باید حق مصرفکننده و حق رانندهای که سرمایه و جانش را برای خرید یا ساخت خودرو درنظر گرفت.»