تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره اینکه روسیه و چین پشت پرده توقف موقت مذاکرات وین هستند، گفت: ما ایرانیها عادت داریم ناکامیهای خودمان را گردن خارجیها می اندازیم. یک زمان اسمش آمریکا، یک زمان اسمش انگلیس و یک زمان هم چین و روسیه است. یعنی به جای آنکه خودمان مسئولیت بپذیریم و بررسی کنیم چرا به نتیجه نمی رسیم و اشکال کار کجا است، توقف مذاکرات را گردن چین و روسیه می اندازیم.
به گزارش مردم فردا،از روزی که مذاکرات وین به طور موقت متوقف شد تا به امروز امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیدابراهیم رئیسی تقریبا هر روز یک جمله را بیان می کند و آن اینکه «در آستانه توافق هستیم و تنها یک دو موضوع باقی مانده است که امریکا باید درباره آن تصمیم بگیرد».
حسن بهشتی پور درباره اصرار امیرعبداللهیان به اتخاذ مواضع تکراری راجع به مذاکرات وین گفت: اصل اساسی مذاکرات برجام از سال 92 تا کنون به این شکل بود که یا روی همه مسائل توافق می شود یا روی هیچ موضوعی توافق نمی شود چون تمامی موضوعات در این حوزه بافتی یکپارچه و پیوستگی کامل با هم دارند بنابراین نمی شود برخی آنها را مصادره به مطلوب کرد و پاره ای دیگر را حذف کرد.
وی افزود: آقای امیرعبداللهیان وقتی می گوید ما به توافق نزدیک هستیم، معنایش آن است که بیش از 90 درصد مشکلات و پرانتزهای اختلافی که در سند پیش نویس وجود داشتند برطرف شدند اما هنوز پروسه مذاکرات کامل نشده است چون دو طرف روی موضوع سپاه به توافق نرسیده اند.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: آمریکایی بر تصمیم دولت ترامپ درباره سپاه اصرار دارند اما ایران می گوید بخشی از نیروهای مسلح کشور را نباید تحریم کرد، ضمن آنکه بخشی از اقتصاد ایران مرتبط با فعالیت های سپاه است بنابراین وقتی تحریم سپاه ادامه پیدا کند عملا بخشی از اقتصاد ایران همچنان در تحریم باقی می ماند.
وی ادامه داد: نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که حوزه تصمیم سازی ها و رویکردها در حوزه سیاست خارجی مربوط به وزارت خارجه نیست و مسئولیت آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی است. در واقع وزارت خارجه تصمیمات شورای عالی امنیت ملی به اجرا درمی آورد بنابراین اشکالی که می توان به وزارت خارجه گرفت در حوزه اجرای سیاست ها و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است.
بهشتی پور بیان کرد: معتقدم مهمتر از حوزه اجرا، بحث رویکردهاست. ما می دانیم می توانیم مستقیما با آمریکا مذاکره کنیم تا نتیجه زودتر حاصل شود ولی این کار نمی کنیم چون نمی خواهیم آمریکا قبل از لغو تحریم ها به برجام برگردد بنابراین پروسه مذاکرات اینقدر طولانی می شود. وزارت خارجه در مباحث کارشناسی ورود می کند، حرف هایش را هم می زند اما تصمیم گیر و تصمیم ساز شورای عالی امنیت ملی است.
وی افزود: البته وزارت خارجه می تواند در حوزه اجرا پیشنهادات و راهکارهای جدیدی برای تصویب در شورای عالی امنیت ملی بدهد، جلسات کارشناسی برای تشریح دیدگاه هایش بگذارد تا افکارعمومی داخلی را متقاعد کند و حتی در حوزه رسانه ای اطلاع رسانی بهتری داشته باشد.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره اینکه روسیه و چین پشت پرده توقف موقت مذاکرات وین هستند، یادآور شد: ما ایرانی ها عادت داریم ناکامی های خودمان را گردن خارجی ها می اندازیم. یک زمان اسمش آمریکا، یک زمان اسمش انگلیس و یک زمان هم چین و روسیه است. یعنی به جای آنکه خودمان مسئولیت بپذیریم و بررسی کنیم چرا به نتیجه نمی رسیم و اشکال کار کجا است، توقف مذاکرات را گردن چین و روسیه می اندازیم.
وی افزود: هیچ قرائن و شواهدی وجود ندارد که چین و روسیه مانع رسیدن به توافق هستند. این مانع به آمریکا برمی گردد که حاضر نیست سپاه را از لیست تروریستی خارج کند. کلا عادت کردیم که ناکامی هایمان را گردن دیگران بیندازیم، مثلا در اقتصاد کشور کلی از مشکلات را گردن آمریکا و تحریم ها می اندازیم حال آنکه اصلا با واقعیت ها تطبیق ندارند.
بهشتی پور یادآور شد: باید بپذیریم در داخل کشور مشکل مدیریت و تصمیم گیری و عدم شناخت از نظام بین الملل داریم بنابراین خیلی ساده سازی است که بگوییم بن بست مذاکرات حاصل از سیاست چین یا روسیه است.