به گزارش مردم فردا،تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند با مشکلات جدی زنجیره تأمین همراه با تضعیف تقاضا دستوپنجه نرم میکنند و در حال تلاش برای فروش گوشیهای خود هستند.
به نقل از فونآرنا، جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research دربارهی بازار جهانی گوشیهای هوشمند نشان میدهد که در این بازار پرتلاطم، یکی از برندهای پیشرو به نوعی در حال حرکت است.
زمانی که بازار کلی افت سالانه ۸ درصدی را تجربه کرد و به پایینترین سطح خود از زمان شروع بیماری کرونا در سال ۲۰۲۲ رسید، فروش گوشیهای هوشمند سامسونگ در ماه آوریل ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد.
عملکرد چشمگیر غول کره جنوبی بهدلیل محبوبیت مدلهای سری گلکسی A در بازار میانرده و سری بالارده گلکسی S22 در بازار گوشیهای هوشمند پریمیوم بود.
Counterpoint Research متذکر شد که کمپینهای تبلیغاتی اخیر تقاضا برای گوشیهای سامسونگ را در بازارهای مهمی مانند آمریکای لاتین و هند افزایش داده است؛ جایی که ماه گذشته شیائومی را پشت سر گذاشت و رتبه اول را به خود اختصاص داد.
با وجود این، شاید بزرگترین عامل موفقیت اخیر سامسونگ، عرضه کم این برند در چین باشد. بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند جهان در هفتههای اخیر به دلیل قرنطینههای محلی مربوط به بیماری کرونا به شدت آسیب دیده است.
این محدودیتها بر تقاضا و تولید تأثیر گذاشته است. افزونبراین، حضور اندک سامسونگ در چین، هم از منظر فروش و هم از منظر تولید، از لحاظ تاریخی به عنوان یک ضعف تلقی میشود اما در هفتههای اخیر ثابت شده که یک نقطه قوت است.
مجموع این عوامل، سامسونگ را قادر ساخت تا سهم ۲۴ درصدی از بازار جهانی گوشیهای هوشمند را در آوریل ۲۰۲۲ به خود اختصاص دهد. این سومین ماه متوالی افزایش سهم بازار سامسونگ و همچنین سومین ماه متوالی در سال ۲۰۲۲ بهعنوان برند شماره یک گوشی هوشمند در دنیا است.
بدینترتیب، سهم بازار سامسونگ در ماه گذشته میلادی به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسید. پیشازاین، آخرین باری که غول کره جنوبی سهم بیشتری را از آن خود کرد، آوریل ۲۰۱۷ بود؛ زمانی که گوشیهای گلکسی ۲۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دادند.
با نگاهی به آینده، کانترپوینت پیشبینی کرد که سامسونگ در سهماهه دوم سال ۲۰۲۲ جایگاه خود را بهعنوان برند برتر گوشیهای هوشمند در دنیا حفظ میکند. عرضهی گوشیهای تاشدنی جدید در تابستان، یعنی گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فلیپ ۴، احتمالاً فروش را در طول سهماهه سوم سال نیز حفظ خواهد کرد.
البته ناگفته نماند زمانیکه سری آیفون ۱۴ در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ عرضه شود، شانس سامسونگ برای اینکه برند شماره یک باشد، کم خواهد شد. اپل معمولاً در سهماهه چهارم از سامسونگ پیشی میگیرد و احتمالاً امسال نیز اینطور خواهد بود.
اپل و شیائومی در ماههای اخیر با افت شدید مواجه شدهاند
اپل در ماه آوریل ۱۵ درصد از بازار گوشیهای هوشمند را از آن خود کرد و اگرچه این آمار هنوز چشمگیر است؛ اما با اعداد مشاهده شده در پایان سال ۲۰۲۱ فاصله زیادی دارد و چهارمین ماه متوالی کاهش سهم این شرکت را نشان میدهد.
با وجود این، طرفداران اپل نباید خیلی نگران باشند؛ چراکه هرساله کاهش مشابهی با گذشت عمر آیفونهای قبلی و نزدیکشدن به عرضه مدلهای نسل بعدی مشاهده میشود. این واقعیت نیز که آیفون SE 2022 اپل سهم بازار خود را افزایش نداد، قابل توجه است.
از طرفی دیگر، شیائومی ۱۲ درصد از فروش را به خود اختصاص داد که از سپتامبر ۲۰۲۱ در سطح مشابهی قرار دارد اما پایینتر از آمار یک سال قبل است. شرکت مذکور بیش از رقبای خود با مشکلات زنجیره تأمین دستوپنجه نرم کرده و اگر نتواند در ماههای آینده شرایط را تغییر دهد، بعید است به عملکردی که در سال ۲۰۲۱ به دست آورد، نزدیک شود، چه برسد به اینکه دوباره برند شماره یک جهان را به خود اختصاص دهد.