به گزارش مردم فردا،«کاظم غریب آبادی» با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و احتمال طرح قطعنامه ضد ایرانی در این نشست گفت: ایران ۲۰ درصد بازرسی های آژانس را میپذیرد و شفاف ترین کشور در زمینه فعالیت های هسته ای است. پیش نویس قطعنامه توسط دو سه کشور اروپایی به صورت اولیه تهیه شده است؛ کشورهایی که بدهکار جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام و عدم اقدام در زمینه اجرای تعهداتشان تحت برجام هستند.
وی همچنین اضافه کرد: کدام را باور کنیم تلاش شما برای احیای برجام یا اقدامهای متناقضتان که پیام های متفاوتی به جمهوری اسلامی صادر می کند. نماینده روسیه موضع خوبی در مورد پیش نویس اتخاذ کرد که اروپایی ها به جای اینکه به سمت قطعنامه سیاسی بروند تلاشهایشان رامضاعف کنند که نگرانی ایران رفع کنند و تفاهم را قریب الوقوع کنند.
سفیر و نماینده پیشین ایران در وین اظهار داشت: گزارش اخیر آژانس مبنی بر اینکه اگر بخواهیم راجع به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هستهای ایران اظهار نظر کنم باید این موضوعات حل شود. موضوعاتی که تمام شده و الان بگویید اگر آن حل نشود نمیتوانیم نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هستهای اظهار نظر کنم پس ۲۰ درصد بازرسی جهانی که از ایران انجام می شود چیست؟آیا ایران اینجا حق دارد تصمیم اساسی در مورد بازرسی های آژانس بگیرد و این ۲۰ درصد را چند درصد کم کند. اگر قرار است آژانس اینگونه سیاسی با ایران رفتار کند ما هم باید اقدامات جدی تری در دستور کار قرار دهیم.
وی گفت: «حدود دو سال و نیم یا نزدیک سه سال است که آژانس در هر نشست فصلی شورای حکام، دو گزارش به شورا ارائه میکند که یک گزارش در مورد راستی آزمایی اجرای تعهدات برجامی و یک گزارش هم در مورد بحث پادمان ان پی تی جمهوری اسلامی ایران است.»
غریبآبادی ادامه داد: «بحثی که الان مطرح و چالش برانگیز شده، گزارش دوم آژانس است که ناظر بر مباحث پادمانی است و سابقه آن به مدت دو سال و اندی قبل بر میگردد که آژانس ادعا کرد یکسری اسنادی دارد که نشان دهنده فعالیت مرتبط با مواد هسته ای در برخی اماکن است و از ایران خواست تا همکاری کند که جمهوری اسلامی ایران هم به خاطر اصل شفافیت همکاری کرد و در اثر نمونه برداری هایی که انجام شد، مقادیر ناچیزی از مواد هسته ای در یکی، دو مورد از این مکانها نشان داده شد که توضیحات لازم و مکفی را ایران به آژانس ارائه کرد.»
سفیر و نماینده سابق کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین، بیان کرد «از نظر بنده، اینکه آژانس این موضوع را به عنوان یک موضوع بسیار مهم و برجسته در دستور کار خود قرار داد، دو دلیل اساسی دارد؛ یک دلیل فشارهای سیاسی است که همواره بر آژانس بین المللی انرژی اتمی از جانب آمریکا، برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی وارد شده است؛ یک طیف همیشه با جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران سر عناد داشته، یک طیف به دلیل عدم اجرای تعهدات در برجام بدهکار جمهوری اسلامی ایران است و یک طیف هم رژیم صهیونیستی است که تنها غیر عضو ان. پی. تی در منطقه خاورمیانه و مسلح به انواع سلاح های کشتار جمعی است.»
غریب آبادی ادامه داد «دلیل دوم هم رویکرد سیاسی مدیر کل آژانس و تمایلات شدید سیاسی آقای گروسی است که نمیتوان آن را نفی کرد؛ اگر سوابق مدیران کل آژانس را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که فشارهای سیاسی تا حدی بر گزارشات و مواضع آژانس تاثیر گذار است، ولی بخشی از مواضع علنی یا مواضع مکتوب آژانس از جمله در مورد ایران، متاثر از رویکردهای سیاسی مدیران کل آژانس است و به همین دلیل موضوع بسیار ناچیز پادمان در دستور کار آژانس باقی مانده است.»
این کارشناس حوزه هسته ای در مورد سطح اهمیت قطعنامه ای که اروپاییها در حال تهیه پیش نویس آن هستند، نیز اظهار داشت: «ناظران بین المللی و کارشناسان متخصص در حوزه هسته ای، واقعیت این موضوع را میدانند که این هیچ جای نگرانی ندارد.»
وی تصریح کرد: «به عنوان مثال اگر در یکی، دو مکان ذراتی هم از اورانیوم مربوط به بیست یا سی سال پیش پیدا شده همه حل و فصل شده و ایران توضیحات لازم را ارائه کرده است.»
سفیر و نماینده سابق کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین ادامه داد: «به عنوان مثال در یکی از سایتها ادعا کردند که اورانیوم تهی شده در یکی از مکانهای غیر هسته ای که آژانس نمونه برداری کرده، پیدا شده است که خود آژانس به ما اطلاع داد، منشا این نوع اورانیوم تهی شده از نوع اورانیومی است که در یکی از کشورهای دارنده سلاح هسته ای بوده نه اینکه این اورانیوم تهی شده در سلاح هسته ای به کار میرود.»
این کارشناس حوزه هسته ای بیان کرد: «همچنین در یکی از سایتها ادعا شده که در اثر نمونه برداری، مقادیری از مواد هسته ای پیدا شده که شبیه فعالیت فرآوری است؛ این در حالیست که ما تاسیسات تبدیل اورانیوم و یا فرآوری را در اصفهان داریم که در آنجا تنها مواد اورانیوم را فرآوری میکنیم، حالا شما میخواهید رد پایی از مواد را در ۲۰، ۲۵ سال قبل به صورت ناچیز در جایی پیدا کنید و بگویید ایران ۲۵ سال پیش در سطح مختصری و در یک جایی، فرآوری اورانیوم انجام میداده که البته این هم نظر آژانس است و توضیحات ایران متفاوت بوده است، اگر فرض را هم بر این بگذاریم که نظر آژانس درست است، وقتی که الان جمهوری اسلامی ایران در سطح تناژ در حال فرآوری مواد است، کجای این موضوع جای نگرانی دارد؟»
وی با بیان اینکه آژانس این توضیحات را نمیپذیرد، گفت: «متاسفانه آژانس در اینجا نقش مستقل ندارد، اگر فشار سیاسی به آژانس وارد نمیشد امکان اینکه جهموری اسلامی ایران و آژانس بتوانند این موضوع را حل و فصل کنند بسیار بالا بود؛ چراکه توضیحات ما هم از نظر فنی و علمی در مورد برخی از این مکانها معتبر است.»
«غریب آبادی» ادامه داد: «به عنوان مثال در مورد یک مکان، آژانس ادعا میکرد که برخی دیسکهای اورانیوم فلزی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگو باشد که آیا این دیسکها همچنان نگه داری میشود و یا چه شدند که ما هم دهها بار توضیح دادیم و دوبار هم به آژانس دسترسی داده شد، اما آژانس قانع نشد و باز مکررا به حرف غلط خود پافشاری میکرد که باید جوابگو باشید تکلیف این دیسکها چیست، آیا این دیسکها را دارید یا ندارید که ما هم در جواب عنوان میکردیم، این دیسکها وجود ندارد و اگر شما اطلاع دارید بگویید تا به شما نشان دهیم. »
سفیر و نماینده سابق کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین افزود: «این موضوع ادامه داشت تا اینکه آژانس در دو اجلاس قبل موضوع دیسکهای فلزی را مختومه اعلام کرد؛ چون هم توضیحات جمهوری اسلامی ایران قانع کننده بود و هم آژانس دلیلی برای اثبات وجود این دیسکها در ایران نداشت.»
«غریب آبادی» ادامه داد: «در بررسیهای صورت گرفته متوجه شدیم، زمانی که ذوب آهن اصفهان را قبل از انقلاب راه اندازی میکردند، متضمن بر به کارگیری نوعی از اورانیوم تهی شده هم بود که تمام این دادهها در اختیار آژانس قرار گرفت، ولی آژانس به طور سیاسی سعی کرد این موضوع را همچنان باز نگه دارد و برای مشخص است که این بهانه ای بیش نیست.»
این کارشناس حوزه هسته ای تصریح کرد «اورانیوم تهی شده برای شیلد کردن برخی محفظههای فعالیت ذوب آهن استفاده میشده و الان هم برخی کشورهایی که فعالیت ذوب آهن دارند، از اورانیوم تهی شده برای شیلد کردن برخی محفظههای شان استفاده میکنند؛ بنابراین چرا آژانس نباید این موضوع را ببندد و کجای این موضوع پیچیده است؟»
وی با بیان اینکه بسته نشدن این موضوعات ناشی از فشار سیاسی و رویکرد سیاسی مدیرکل آژانس است، خاطر نشان کرد «جمهوری اسلامی ایران نیازی به پنهان کاری ندارد؛ ما تمام زنجیرههای فناوری هسته ای را داریم و برای ما مفهومی ندارد که بخواهیم خودمان را در بیست و پنج یا سی سال گذشته گیر بیندازیم و راجع به مقادیر ناچیزی از موادی که وجود ندارد صحبت کنیم.»
قطعنامه احتمالی آژانس، موجب پیچیده تر شدن اوضاع و فعالیتهای هسته ای ایران خواهد شد
سفیر و نماینده سابق کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین تاکید کرد «از بعد محتوایی، قطعنامههای آژانس حتی اگر به تصویب هم برسد جنبه لازم الاجرایی ندارد، البته امیدوارم که کشورهای غربی و آمریکا سر عقل بیایند و از ثبت رسمی پیش نویس قطعنامه شان خودداری کنند؛ چرا که خود آنها میدانند این اقدام، موجب پیچیده تر شدن اوضاع و فعالیتهای هسته ای ایران خواهد شد.»
«غریب آبادی» با ابراز امیدواری درباره عدم دست زدن کشورهای غربی و آمریکا به این اقدام مخرب گفت «شخصا مخالف هر گونه قطعنامه ای هستم که در مورد جمهوری اسلامی ایران به تصویب برسد چه راجع به هسته ای باشد در شورای حکام، چه در شورای امنیت و چه در مورد حقوق بشر و مقامات جمهوری اسلامی ایران باید تمام تلاش شان را انجام دهند که مانع تصویب چنین قطعنامههایی شوند.»
قطعنامه احتمالی آژانس از لحاظ محتوا، جایگاه بالایی در نظام و رژیمهای حقوقی سازمانهای بین المللی ندارد
وی با تاکید بر اینکه حق جمهوری اسلامی ایران نیست که بخواهد قطعنامه دریافت کند، آن هم در حالیکه شفاف ترین کشور در حوزه فعالیتهای هسته ای خود است، تصریح کرد «بر فرض اگر چنین قطعنامه ای هم به تصویب هم برسد از لحاظ محتوا، جایگاه بالایی در نظام و رژیمهای حقوقی سازمانهای بین المللی ندارد، اما میتواند از لحاظ عملیات روانی و از جهت اینکه جبهه سیاسی را علیه جمهوری اسلامی ایران سنگین تر کند، دستاوردها و اهمیتی را برای آنها داشته باشد.»
سفیر و نماینده سابق کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین تاکید کرد «ما در جمهوری اسلامی ایران در سطح رسمی، سطح غیر رسمی، سطح نخبگانی و همچنین در سطح تجاری حتی بخش خصوصی باید تلاشها و اقداماتی را به کار بگیریم که حتی اگر چنین قطعنامه ای به تصویب رسید، آثار چنین قطعنامه ای را در سطح جامعه و به ویژه سطح بازار و فعالیتهای تجاری و اقتصادی بسیار کاهش دهیم تا دشمنان خود را یک بار دیگر از اینکه با توسل به چنین اقدامات سیاسی بتوانند به اهداف شان در حوزه عملیات روانی دست پیدا کنند، ناکام بگذاریم.»
این کارشناس حوزه هسته ای در مورد پیش بینی خود از صدور قطعنامه احتمالی در نشست شورای حکام نیز بیان داشت «آمریکا و غربیها تصمیم خود را مبنی بر اینکه قطعنامه ای را در مورد سه موضوع پادمانی به تصویب برسانند، اعلام کرده اند و حتی پیش نویسی را هم در این زمینه تهیه کرده اند و در اختیار متحدان خود و برخی اعضای شورای حکام قرار داده اند.»
وی با بیان اینکه مفاد این قطعنامه، خیلی جدی نیست، گفت «مفاد این قطعنامه به گونه ای نیست که بگوییم از همین الان کشورهای غربی و آمریکا سر جنگ با ایران دارند و میخواهند این پرونده را به سمت دیگری مثلا شورای امنیت ببرند؛ چرا که خود آنها میدانند این اقدام چقدر مخرب و تیر خلاصی بر بسیاری از ابتکارات روی میز خواهد بود.»
باید هزینه صدور قطعنامه را برای بانیان آن سنگین کرد
«غریب آبادی» تصریح کرد «همین حد از اقدام نیز مخرب است و باید جلوی آن گرفته شود و اگر هم نمیشود جلوی چنین قطعنامه ای را گرفت باید هزینه صدور چنین قطعنامه ای را برای بانیان آن سنگین کرد.»
سفیر و نماینده سابق کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین در مورد رفتار جمهوری اسلامی ایران پس از صدور قطعنامه احتمالی بیان داشت «به عنوان یک کارشناس، اگر فرض کنیم که بخواهند چنین اقدام سیاسی مخربی را علیه جمهوری اسلامی انجام دهند، درحالیکه طبق نقشه راهی که بین مدیر کل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی ما، چند ماه پیش به تفاهم رسید، قرار بود در اجلاس خرداد ماه، مدیر کل در اثر تعاملاتی که از اسفند ماه تا حال حاضر صورت گرفت، در گزارش خود بحثهای پادمانی را ببندد.»
وی با بیان اینکه اقدام ایران در واکنش به این موضوع باید در حوزه فنی باشد، گفت «ما میتوانیم اقدامات مختلفی را در حوزه فنی و همچنین در زمینه ضبط دادهها که در حال انجام است، در نظر بگیریم.»
رفتار متقابل ایران در صورت تصویب قطعنامه در شورای حکام، فنی خواهد بود
این کارشناس حوزه هسته ای خاطر نشان کرد «جمهوری اسلامی ایران خویشتن داریهای زیادی را در حوزه فنی از خود نشان داده است، ولی اگر اینها بخواهند دست به چنین اقدام مخربی بزنند، ما میتوانیم برخی اقدامات فنی را در نظر بگیریم و دوستان در سازمان انرژی اتمی میتوانند پیشنهاداتی را در این زمینه به مقامات نظام ارائه کنند.»
«غریب آبادی» تصریح کرد «قطعنامه را نمیتوان بی پاسخ گذاشت آن هم در شرایطی که همچنان بحث مذاکرات منتفی نیست و تعاملات بین طرفین به شیوههای مختلف ادامه دارد.»
وی ادامه داد «این اقدام آمریکا و غربیها هم اثر تخریبی بر گفتوگوها در زمینه توافق هسته ای برای رفع تحریمها بر جای خواهد گذاشت و هم اینکه ایران را به این فکر وامیدارد که نتیجه خویشتنداری چه خواهد بود؟ آیا آثارش این است که باید قطعنامه شورای حکام را دریافت کنیم.»
سفیر و نماینده سابق دائم کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چنین قطعنامه را قبول ندارد، گفت «بر این اساس جمهوری اسلامی ایران میتواند طیفی از اقدامات در حوزه فنی را مد نظر بگیرد هم از جنبه نوع اقداماتی که در تاسیسات هسته ای میتواند برنامه ریزی کند و هم بحث تداوم ضبط دادهها است که این هم ابزاری در اختیار جمهوری اسلامی ایران است که مسئولین ما میتوانند این موضوع را بررسی کنند، البته تصمیم، تصمیم رسمی خواهد بود.»
وی درباره آینده توافق نیز بیان داشت «میتوان از زوایای مختلف به این اقدام آمریکاییها و اروپاییها نگاه کرد؛ ممکن است این کشورها که بحث قطعنامه را مطرح کردند، یک هدف نداشته باشند.»
این کارشناس حوزه هسته ای ادامه داد «ممکن است یک هدفشان این باشد که همچنان موضوع فعالیتهای هسته ای ایران را در صدر دستور کار آژانس بین المللی انرژی اتمی نگه دارند که برای آنها هدف کمی نیست.»
علیرغم متوقف شدن تمام بازرسیهای فراپادمانی، ایران همچنان ۲۰ درصد بازرسیهای آژانس را میپذیرد
وی ادامه داد «اگر گزارش اجرای پادمانهای آژانس در سال ۲۰۲۱_۲۰۲۰ را مشاهده کنید با اینکه فعالیتهای فراپادمانی آژانس در ایران به دلیل قانون مجلس متوقف شد( به جزء بحث ضبط دوربینها که اطلاعات آن هم در اختیار آژانس قرار نمیگیرد) همچنان ایران ۲۰ درصد بازرسیهای آژانس را میپذیرد که این نشان میدهد جمهوری اسلامی ایران شفاف ترین کشور در زمینه فعالیتهای هسته ای خود است.»
«غریب آبادی» تصریح کرد «آمریکا و کشورهای غربی برای در دستور کار نگه داشتن ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیاز به دلایل واهی و بزرگ نمایی کردن موضوعات دارند؛ موضوعی که بیش از ۲۰ سال پیش تمام شده را دوباره به عنوان موضوع روز ایران میدهند، در حالیکه تمام فعالیتهای روز ایران تحت نظارت آژانس است.»
این کارشناس حوزه هسته ای خاطر نشان کرد «اگر قرار است آژانس با ایران سیاسی رفتار کند، ما هم باید اقدامات جدی تری صورت دهیم.»
وی ادامه داد «ممکن است هدف دیگرشان این باشد تا مذاکراتی را که هنوز متوقف نشده و به شیوههای دیگر تعاملات بین طرفین ادامه دارد، تحت تاثیر قرار دهند تا بتوانند جمهوری اسلامی ایران را از طریق قطعنامه در موضع ضعف قرار دهند و امتیازات لازم را بگیرند.»
سفیر و نماینده سابق کشورمان نزد سازمانهای بین المللی گفت «اگر بحث برجام نبود، پروتکل الحاقی وجود نداشت، اگر برجام نبود از ۲۰ یا ۲۲ درصد بازرسی خبری نبود( قبل از اینکه پروتکل الحاقی متوقف شود ۲۲ درصد بازرسیها را دریافت میکردیم که بعد از توقف به حدود ۲۰ درصد رسید)، اگر بحث مذاکرات و برجامی مطرح نبود، تداوم ضبط دوربینها مطرح نبود؛ بنابراین این موضوعات فنی، آژانس و بحث سیاسی و تفاهم به هم گره خورده و طبیعتا هر اقدامی که کشورهای مختلف بخواهند در یک حوزه انجام دهند( در حوزه فنی) تاثیر خود را در حوزه سیاسی خواهد گذاشت.»
وی ادامه داد «پیش نویس قطعنامه شورای حکام توسط سه کشور اروپایی تهیه شده که خودشان بدهکار جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام و عدم اقدام در زمینه اجرای تعهدات خودشان تحت برجام هستند، ما تلاش آنها برای احیای برجام را باور کنیم یا این اقدامات متناقض را که پیامهای متفاوتی را به جمهوری اسلامی ایران صادر میکند.»
بحث شورای امنیت در کار نخواهد بود
«غریب آبادی» در پایان اظهار داشت «بحث ارسال این موضوع را به شورای امنیت پیش بینی نمیکنم؛ چراکه این موضوع اصلا ظرفیت یک قطعنامه در شورای حکام را ندارد، چه برسد به شورای امنیت.»
وی افزود «حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که قطعنامه ای هم در شورای حکام تصویب شود، قطعا بحث شورای امنیت در کار نخواهد بود.»
این کارشناس حوزه هسته ای اظهار داشت «سفر گروسی به رژیم صهیونیستی یک ضربه مهلک بر فنیگری، استقلال و حرفه گری آژانس بود و آقای گروسی بیش از پیش سیاسی بودن خود را به نمایش گذاشت.»