به گزارش
مردم فردا،انویدیا آماده است تا بخش تراشههای سفارشی بازار را که شامل مواردی ازجمله تراشههای هوش مصنوعی، کنسولهای بازی، خودرو و مخابرات میشود، به چالش بکشد، چرا که براساس یک گزارش جدید، این شرکت درحال کار روی یک واحد تجاری جدید برای رسیدگی به تقاضای بسیار زیاد در این بازار 30 میلیارد دلاری است.
بهنظر میرسد که انویدیا قصد داشته باشد موقعیت خود در صنعت تراشهسازی را تثبیت کند، بدون اینکه فضایی برای رقبای خود فراهم کرده باشد. پس از تلاشهای مشخص برای تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین، حالا انویدیا قصد دارد در حوزههای تازه درحال ظهور بازارهای هوش مصنوعی نیز فعالیت داشته باشد. رویترز در گزارش خود میگوید که NVIDIA درحال تشکیل بخش جدیدی است که با توسعه تراشههای سفارشی، مسئول پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان خواهد بود.
همچنین رویترز در گزارش خود اشاره میکند که بازار تراشههای سفارشی در سال 2023، تقریباً 30 میلیارد دلار ارزش داشته است که این میزان تقریباً 5 درصد از فروش سالانه تراشهها در سراسر جهان را تشکیل میدهد.
توسعه تراشه هوش مصنوعی توسط انویدیا
غولهای فناوری که درحالحاضر بر فضای هوش مصنوعی مسلط هستند (مانند مایکروسافت و متا)، برای توسعه تراشههای هوش مصنوعی سفارشی خود همواره با یکدیگر رقابت میکنند؛ بنابراین جای تعجب نیست که انویدیا نیز تصمیم گرفته است در این رقابت شرکت کند. به همین دلیل بخش جدیدی در این شرکت درحال تأسیس است که بسته به نیاز مشتریانش، تراشههای اختصاصی تولید خواهد کرد.
طبق این گزارش، انویدیا بهطور مستقیم با شرکتهای برادکام (Broadcom) و Marvell Technology رقابت خواهد کرد؛ دو شرکتی که بیشتر بهدلیل توسعه رویکردهای هوش مصنوعی سفارشی برای شرکتهای دیگر شناختهشده هستند.
درحالحاضر اطلاعات بیشتری درباره این بخش جدید انویدیا وجود ندارد. همچنین گفته شده که این شرکت قبلاً با آمازون، متا، مایکروسافت، گوگل و OpenAI برای ارائه خدمات «تراشههای هوش مصنوعی سفارشی» مذاکره کرده، اما درحالحاضر چیزی در این رابطه تأیید نشده است.
OpenAI، شرکت سازنده ChatGPT نیز درحالحاضر ایده توسعه تراشههای هوش مصنوعی را دنبال میکند و روز گذشته در گزارشی گفته شده بود که این استارتاپ برای ساخت تراشههای هوش مصنوعی بهدنبال سرمایهای بالغ بر 7 تریلیون دلار است.