تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵
جالب است ۰
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که حزب مخالف دولت «ریشی سوناک» برای پیروزی در انتخابات ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ و تصاحب قدرت پیشتاز است.
پیشتازی حزب مخالف دولت انگلیس در نظرسنجی‌های انتخاباتی
به گزارش مردم فردا،یافته‌های شبکه خبری اسکای حاکیست که اختلاف محبوبیت حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» و حزب حاکم محافظه‌کار به‌سرعت در حال افزایش و شانس بقاء سوناک در دولت رو به کاهش است.

داده‌های آماری که بر اساس افکار سنجی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که محبوبیت حزب کارگر ۴۷ درصد و حزب محافظه‌کار ۲۰ درصد است. ناظران معتقدند که حزب سوناک شکست سنگینی را در انتخابات پیش‌رو تجربه خواهد کرد.


آمارها حاکیست نخست وزیر انگلیس در قمار برگزاری انتخابات زودرس باخته و نه تنها بهبودی در وضعیت محبوبیت این حزب ایجاد نشده که افت بیشتری را تجربه کرده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، محافظه‌کاران فاصله زیادی را برای جلب آراء انتخاباتی سال ۲۰۱۹ پیش‌رو دارند؛ زمانی که بوریس جانسون رهبر اسبق حزب محافظه‌کار موفق شد با اختلاف ۸۰ کرسی در انتخابات، پیروزی خیره‌کننده‌ای را ثبت کند.

یافته‌های شبکه اسکای نشان می‌دهد تنها ۳۶ درصد از کسانی در سال ۲۰۱۹ به حزب محافظه‌کار رای دادند، در انتخابات آتی به این حزب رای خواهند داد، ۱۹ درصد به حزب اصلاحات و ۱۴ درصد به حزب کارگر رای می‌دهند.

این درحالیست که حزب کارگر در تمام مناطق انگلیس اعم از زن و مرد، نسبت به حزب محافظه‌کار پیشتاز است. محافظه‌کاران تنها در میان افراد بالای ۶۵ سال و کسانی محبوبیت دارند که طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) هستند.

نخست وزیر انگلیس که طی دو سال گذشته از افت شدید محبوبیت در افکار عمومی رنج می‌بُرد، ۲ خرداد ۱۴۰۳ کاهش شاخص تورم در این کشور را بهانه کرد تا با طرح ادعای کارایی سیاست‌های اقتصادی دولت، انتخابات زودرس برگزار کند. بر اساس اعلام وی، پارلمان انگلیس منحل و قرار شد که انتخابات ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

انتخابات در انگلیس هر پنج سال برگزار می‌شود و حزبی که اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را کسب کند، دولت تشکیل می‌دهد. مجلس عوام انگلیس دارای ۶۵۰ کرسی است و حزب اکثریت باید دستکم ۳۲۶ کرسی در اختیار داشته باشد.

گاهی در انتخابات هیچ‌کدام از احزاب سیاسی قادر به کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان نیستند و در این صورت پدیده پارلمان معلق بوجود می‌آید. در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت باید با یک حزب دیگر ائتلاف کند.


برخی از کارشناسان و به اصطلاح، انتخابات پژوهان بر این باورند که حزب کارگر در انتخابات آتی بر محافظه‌کاران غلبه خواهد کرد اما قادر به کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس نیست و پدیده پارلمان معلق بوجود می‌آید. از این منظر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ائتلاف حزب کارگر با لیبرال دمکرات و یا حزب ملی اسکاتلند مطرح است.

به هر روی مردم انگلیس ظرف پنج هفته دیگر پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا درباره سرنوشت سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند و طبق بیشتر نظرسنجی‌ها حزب حاکم محافظه‌کار پس از ۱۴ سال حکومتداری، روزهای پایانی خود را در قدرت سپری می‌کند.
https://mardomefarda.ir/vdcco1qi.2bqp08laa2.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین