به گزارش
مردم فردا،ایلان ماسک بلندپروازیهای بزرگی در زمینه هوش مصنوعی مولد دارد و در همین راستا سرمایهگذاری زیادی بر روی یک دیاسنتر در دست ساخت در آمریکا انجام داده است. یک ویدیوی جدید در یوتیوب منتشر شده که افزون بر نمایش کاملی از پیشرفت این پروژه، نصب سه فن خنککننده غولپیکر را هم نشان میدهد که توجه علاقهمندان به کامپیوتر را به خود جلب کرده است.
دیتاسنتر عجیب ایلان ماسک که شبیه به کارت گرافیک است
با وجود طنز و شوخیهای موجود، این فنهای غولپیکر برای تسلا بسیار با اهمیت هستند. اهداف هوش مصنوعی این شرکت به احتمال زیاد نیاز به ظرفیت خنکسازی بالایی برای جلوگیری از ذوب شدن پردازندههای گرافیکی پرقدرت دارند. میدانیم آموزش مدلهای هوش مصنوعی بسیار پردازش سنگینی است و بیشتر بر پردازندههای گرافیکی تکیه دارد که در مقایسه با پردازندههای مرکزی بسیار پرمصرف و داغ هستند.
به عنوان مثال، پردازندههای گرافیکی مانند Nvidia H100 نیاز به خنککننده مایع دارند تا حداکثر قدرت خود را ارائه کنند. بنابراین تعجبی ندارد که رونق هوش مصنوعی باعث بازنگری کامل در طراحی و ساخت دیتاسنترها برای برآورده کردن نیازهای خنکسازی شده است. ویدیو مزبور نشان میدهد که تسلا نیز با چنین زیرساختهایی وارد بازی شده است.
ویدیو مورد بحث همچنین چیزی را نشان میدهد که به نظر میرسد به عنوان زیرساخت یک مخزن آب مصنوعی در حال ساخت است، با کارگرانی که ورقهای سیاه عظیمی را روی سطح زمین پهن میکنند. اگرچه تسلا جزئیاتی در این باره ارائه نکرده است، اما داشتن ذخیره کافی آب برای سیستمهای خنکسازنده و تولید برق مراکز داده بزرگ بسیار حیاتی است. بزرگترین فارمهای سرور سالانه میلیاردها گالن آب مصرف میکنند.
در پشت صحنه، مسیر تکمیل این تأسیسات بدون مشکل نبوده است. گزارش منتشر شده از سوی The Information حاکی از نارضایتی شدید ایلان ماسک از تأخیرات به وجود آمده در پروژه است. این پروژه برای تحقق بخشیدن به ایده ماسک برای توانایی کاملاً خودران شدن خودروهای الکتریکی تسلا حیاتی است.
هنگامی که ماسک در اواسط آوریل از سایت بازدید کرد، متوجه شد که هنوز بیشتر سقف و طبقه همکف به دلیل مشکلات تامین، هوای نامساعد و مشکلات ساخت و ساز دیگر، تکمیل نشده است. شرکت تونلسازی او، The Boring Company، قرار بود یک جاده زیرزمینی برای عبور خودکار سایبرتراکها در این محوطه بسازد، اما با تأخیر در ساخت این تونل، طبقه همکف مرکز داده در بلاتکلیفی باقی مانده است.
ایلان ماسک خیلی زود امیر میرشاهی، مدیر زیرساختهای پروژه را اخراج کرد.
علاوه بر این، شرایط برای تسلا به طور کلی نیز خوب نبوده است. یک هفته پس از اخراج میرشاهی، شرکت ۱۰٪ از نیروی کار خود را تعدیل کرد که احتمالاً نتیجه کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی این شرکت بوده است. چندین مدیر ارشد نیز در میانه یک سهماهه چالشبرانگیز که در آن تحویل خودروها به میزان ۸.۵٪ نسبت به سال گذشته کاهش یافته، تسلا را ترک کردهاند.