تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵
جالب است ۰
این روزها و به ویژه در آستانه سفر مهم رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، صحبت و گمانه زنی درباره آینده مذاکرات هسته ای و گفت وگو با طرف های برجامی بیش از گذشته شده و همه در انتظار استارت این مذاکرات هستند.
مذاکرات با آژانس و 4+1 با غریب آبادی و مذاکرات دو جانبه با اروپا و آمریکا بر عهده روانچی خواهد بود
به گزارش مردم فردا،مذاکراتی که حداقل دو سال است عملا متوقف شده و غیر از چند پیغام و پسغام از طریق سفارت سوئیس در تهران یا چند جلسه غیرعلنی در عمان که ظاهرا تاکنون نتیجه ملموسی نداشته، درباره آن موضوع قابل ذکری در این دو سال نشنیدیم . حالا دولت پزشکیان که با وعده و ادعای رفع تحریم ها و نهایی کردن توافق هسته ای روی کار آمده، در مرحله تشکیل تیم مذاکراتی خود است تا با هدایت عباس عراقچی که خود سابقه طولانی در این حوزه دارد و مشاورت های عالی ظریف کار را پیش ببرند .در همین راستا ابتدا مجید تخت روانچی را که در مذاکرات برجام به عنوان معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه شرکت می کرد به معاونت سیاسی وزارت خارجه منصوب کرد جایی که در این سه سال علی باقری حضور داشت و مذاکرات کم رمق هسته ای را پیش می برد . دو روز قبل هم با حکم سید عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان ، کاظم غریب آبادی به عنوان معاون حقوقی وبین الملل وزارت خارجه معرفی شد .غریب آبادی در سه سال گذشته معاون بین الملل رئیس قوه قضاییه و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بود . یک دیپلمات با تجربه که سال ها کار دیپلماسی و حقوق بین الملل در اروپا داشته و حالا با کوله باری از این تجارب به دنبال روزنه گشایی در مذاکرات پیچیده شده هسته ای است .طبق اظهارات عراقچی در گفت وگوی ویژه خبری صداوسیما ، از این پس مذاکرات با 4+1 یا 5+1 و نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی بر عهده غریب آبادی خواهد بود . هرچند شنیده های تکمیلی خراسان حاکی از این است که قرار شده در مذاکرات رفع تحریم ها مدل سال های پیش از برجام اجرایی شود . سال هایی که عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه بود و به عنوان نماینده وزارت خارجه در تیم سعید جلیلی دبیر وقت شورای امنیت ملی در پرونده هسته ای همکاری داشت. در دوران برجام نیز عراقچی به عنوان معاون سیاسی و روانچی معاون اروپا و آمریکا مذاکرات را پیش می بردند اما در سال های اخیر معاون سیاسی محور اصلی مذاکرات بود. با این حال بر اساس گفته های وزیر خارجه و شنیده های خراسان از این به بعد موضوع پرونده هسته ای با مشارکت و هماهنگی معاونت سیاسی و معاونت بین الملل به جلو می رود به شیوه ای که مذاکرات با آژانس و 4+1 با غریب آبادی و مذاکرات دوجانبه با اروپا و آمریکا بر عهده روانچی خواهد بود.
 
غریب آبادی؛ آشنا به پرونده هسته ای
کاظم غریب آبادی دیپلمات 50 ساله ایرانی پیش از این و در زمان مذاکرات احیای برجام نیز در مذاکرات هسته ای به عنوان نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی حضور پررنگی داشت و در جلسات کمیسیون مشترک برجام در مقطع زمانی ابتدای سال ۱۴۰۰ با مسئولیت عراقچی حضور فعال داشت. بنابراین غریب آبادی با پرونده ناآشنا نیست . وی همچنین از سال ۱۳۹۳ تا تیرماه ۱۳۹۷ به عنوان معاون امور بین‌الملل و همکاری‌های بین‌المللی قضایی ستاد حقوق بشر و دبیر کمیته برجام شورای عالی امنیت ملی خدمت کرده ‌است و سابقه سفارت ایران در هلند و حضور در تیم مذاکراتی ایران در پرونده هسته ای زمان لاریجانی را نیز در کارنامه دارد.
اما آن چه در دو ماه اخیر باعث شد تا غریب آبادی بیشتر دیده شود، حضور او در کنار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی رقابت های انتخاباتی بود. برخی ها نیز بر همین اساس انتصاب او به عنوان معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه و حضورش در تیم مذاکرات هسته ای در آینده را نتیجه تعامل میان رئیس جمهور و رئیس مجلس و در چارچوب دولت وفاق ملی ارزیابی می کنند. اگرچه غریب آبادی دیپلماتی فراجناحی بوده و در دولت های مختلف سه دهه اخیر مسئولیت داشته اما می توان او را برآیند همکاری پزشکیان و قالیباف در وزارت خارجه دانست چراکه عراقچی نیز نگاه مثبتی به مجلس فعلی و رئیس آن دارد  و روابط خوبی را با مجلس دوازدهم طراحی کرده است. این تعامل می تواند در آینده مذاکرات هسته ای نیز اثر مهمی بر جای گذارد و هر توافقی را به عنوان یک دستاورد ملی و با کمترین دعوا و اختلاف معرفی کند . اتفاقی که درباره برجام نیفتاد و تندروها از آن برای سوء استفاده های جناحی بهره برداری کردند.
https://mardomefarda.ir/vdcdso0x.yt05j6a22y.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما