تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۷
جالب است ۰
هفته‌نامه نیوزویک نوشت: میلیون‌ها آمریکایی در انتخابات سال ۲۰۲۴ در رای‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند. اما نتایج این رای‌گیری تنها نگاهی اجمالی به عملکرد نامزدها در آنچه که به‌نظر می‌رسد یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌ها در تاریخ آمریکا است، ارائه می‌دهد.
رای گیری زودهنگام در آمریکا درباره انتخابات ۲۰۲۴ چه می‌گوید؟
به گزارش مردم فردا، تقریبا هر ایالتی نوعی از انتخابات زودهنگام را در هفته های منتهی به روز رای گیری اصلی ارائه می دهد. روز دوشنبه رای گیری ها در فلوریدا و تگزاس آغاز شد در حالی که ایالت های چرخشی مانند جورجیا و نوادا هفته پیش صندوق های خود را باز کردند.

رای گیری اولیه نشان داده که کامالا هریس نامزد دموکرات ها و معاون بایدن از دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در بین رای دهندگان شرکت کننده در رای گیری زودهنگام جلوتر است اما این پیشتازی دشوار می تواند نشان از پیشتازی کلی نامزد دموکرات ها در انتخابات باشد.


رای دهندگان دموکرات به طور معمول نسبت به جمهوریخواهان برای شرکت در رای گیری زودهنگام علاقه مندتر هستند و ترامپ بارها ادعا کرده که گزینه های رای گیری پستی امکان تقلب در انتخابات را ایجاد می کند.

اما پاییز امسال، ترامپ و جمهوریخواهان تغییر رویه داده اند و رای دهندگان را تشویق می کنند به هر صورتی که می توانند رای دهند هر چند که ترامپ رای گیری زودهنگام را «احمقانه» توصیف کرده است.

در آمریکا ۴۷ ایالت و ناحیه کلمبیا امکان رای گیری زودهنگام و پستی را برای همه رای دهندگان واجد شرایط ارائه می دهند.

تاریخ رای گیری زودهنگام نیز از یک ایالت به ایالت دیگر متفاوت است. در مینه سوتا، داکوتا، ویرجینیا و ورمومت صندوق های رای گیری زودهنگام در سپتامبر (شهریور) گشوده و در کنتاکی و اوکلاهاما کمتر از سه هفته تا قبل از روز انتخابات رای گیری زودهنگام انجام می شود.

دو ایالت چرخشی کلیدی - جورجیا و کارولینای شمالی - در اولین روز از رای گیری زودهنگام خود در این دور از انتخابات، شاهد مشارکت بی سابقه ای بودند. روز سه شنبه بیش از ۳۱۰ هزار رای در این دو ایالت به صندوق انداخته شد و تا روز جمعه، بیش از ۱ میلیون رای دهنده تصمیم خود را شخصا یا از طریق پست ارسال کردند. در کارولینای شمالی، مقامات انتخاباتی گفتند که بیش از ۳۵۳ هزار رای در اولین روز رای گیری زودهنگام در روز پنجشنبه به صندوق انداخته شد.

در برخی از ایالت ها - آلاباما، می سی سی پی و نیوهمپشایر - هیچ گونه رأی گیری زودهنگام ارائه نمی شود مگر این که یک رای دهنده بهانه ای مانند اعزام به خدمت سربازی داشته باشد. در مکان هایی مانند داکوتای شمالی و پنسیلوانیا، رای گیری زودهنگام توسط مقامات شهرستانی‌، نه در سطح ایالت تنظیم می شود.


در نظرسنجی ها چه کسی پیشتاز است؟
نظرسنجی ها نشان می دهند که هریس در بین رای دهندگانی که زودهنگام رای می دهند پیشتازی قابل توجهی دارد. در نظرسنجی روز دوشنبه یو اس ای تودی و دانشگاه سافولک معاون بایدن ۶۳ درصد و ترامپ ۳۴ درصد آرا را در بین کسانی که تاکنون رای داده اند کسب کرده است.

اما همان نظرسنجی نشان داد که ترامپ در میان کسانی که می‌گویند در روز انتخابات رای می‌دهند با اختلاف ۵۲ درصد به ۳۵ درصد از هریس پیشی گرفته است. این نظرسنجی از ۱۴ تا ۱۸ اکتبر (۲۷-۲۳ مهر) از طریق تلفن انجام شد و بر اساس پاسخ ۱۰۰۰ رای دهنده احتمالی است.

طبق گزارش شبکه ان بی سی نیوز، تا روز دوشنبه، نزدیک به ۱۴.۵ میلیون نفر در انتخابات سال ۲۰۲۴ رای خود را بصورت پستی یا حضوری به صندوق انداخته اند. از این رای دهندگان، ۴۶ درصد دموکرات هستند، در حالی که ۲۹ درصد جمهوری خواه هستند. یک چهارم از رای دهندگان اولیه به هیچ یک از احزاب اصلی وابسته نیستند.

بر اساس گزارش موسسه فایو ترتی ایت، در روز دوشنبه، هریس به طور میانگین در سراسر نظرسنجی ملی با ۱.۸ امتیاز (۴۸.۲ درصد به ۴۶.۴ درصد) از ترامپ پیشی گرفت. اما مدل انتخاباتی این سایت نظرسنجی به نفع ترامپ است و پیشتازی او با کسب آرای الکترال را با ۵۲ درصد به ۴۸ درصد پیش بینی می کند.


بر اساس قوانین فدرال، انتخابات آمریکا به طور معمول بعد از اولین دوشنبه ما نوامبر و در سال جاری ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار می شود. روز انتخابات تعطیل نیست هر چند که تقریبا ۱۲ ایالت این روز را تعطیل می کنند و و برخی از دفاتر ایالتی در برخی دیگر از ایالت ها بسته هستند و بیشتر ایالت ها به کارکنان خود اجازه می دهند فرصتی برای رای دادن داشته باشند.

اگر ترامپ شکست بخورد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که رئیس جمهوری پیشین آمریکا و متحدانش از هم اکنون بذر تردید را درباره انتخابات کاشته اند تا چالش ها را در برابر نتایج آن اگر ترامپ شکست بخورد افزایش دهند.

ترامپ روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کارولینای شمالی به خبرنگاران گفت که هیچ نشانه‌ای که نشان دهد انتخابات امسال عادلانه نخواهد بود، «مشاهده نکرده است»، اگرچه او افزود که «طرف مقابل را می‌شناسد و آنها خوب نیستند».

برخلاف چهار سال پیش، ترامپ در صورتی که این بار از نتایج انتخابات ناراضی باشد، از همان اختیارات ریاست جمهوری برخوردار نیست. اما او همچنان می‌توانست به‌عنوان یک شهروند خصوصی از طریق سیستم حقوقی در انتخابات شرکت کند - ترامپ شکایت‌های متعددی را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ تنظیم کرد اما همه آنها در دادگاه رد شدند.
https://mardomefarda.ir/vdcfjyd0.w6dcyagiiw.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین