تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
جالب است ۰
یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید هنگام چاپ سازه‌های تبلیغاتی به آن توجه شود، روش چاپ است. بطورکلی در دنیای چاپ، دو روش بسیار کاربردی بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ دیجیتال و چاپ افست. اما برای اینکه سفارش شما به کارگاه‌های چاپ از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و نتیجه رضایت بخشی را داشته باشید، باید با تفاوت‌های چاپ دیجیتال و چاپ افست آشنایی داشته باشید. زیرا تنها یکی از این موارد را می‌توانید انتخاب کنید.
تفاوت چاپ دیجیتال و افست چیست؟ + بررسی کاربرد هر یک

جنس زمینه چاپ؛ اصلی ترین تفاوت چاپ دیجیتال با افست

چاپ دیجیتال بیشترین کاربرد را برای تیراژهای پایین و چاپ‌های فوری دارد. از این نوع روش چاپ، برای صنعت تبلیغات، چاپ روی پارچه، صنعت نشر و... به کار برده می‌شود.

کاربرد چاپ دیجیتال در چاپ پرچم بادبانی

پرچم‌های بادبانی یا همان پرچم ساحلی، از دو قسمت پارچه راشل یا فلامنت و پایه‌ای گرانول و فلزی تشکیل شده‌اند. چاپ پرچم بادبانی با استفاده از دستگاه‌های چاپ دیجیتال انجام شده و دارای ابعادی در 2.5 متر در 3 متر است. ضمن اینکه چاپ طرح روی این مدل پرچم بصورت یکرو یا دورو دیده می‌شود.

استفاده از چاپ دیجیتال برای چاپ پرچم تشریفاتی

یکی از کاربردهای چاپ دیجیتال، چاپ پرچم تشریفاتی است. این مدل از پرچم‌ها به عنوان سازه‌ای تبلیغاتی، از ساتن مات و لمینت در قسمت پشتی پارچه تولید می‌شوند. در بعضی مدل‌های پرچم تشریفاتی، طلقی را در قسمت پشتی آن قرار داده تا استایل خودش را حفظ کرده و برافراشته باشد. تا طرح چاپ شده روی آن مشخص شود.

چاپ جعبه مقوایی برای بسته بندی با چاپ دیجیتال

دیگر کاربرد دستگاه‎های چاپ دیجیتال، استفاده برای چاپ جعبه مقوایی است. در واقع سرعت بالا، هزینه پایین، استفاده از طیف رنگی گسترده و... این روش را به انتخابی مناسب برای چاپ طرح روی جعبه‌های مقوایی تبدیل کرده است.

چاپ کارت ویزیت و کارت پستال به روش چاپ دیجیتال

با توجه به طیف رنگی گسترده، استفاده از رنگ‌هایی با کیفیت و وضوح بالا، چاپ دیجیتال برای کارت ویزیت و کارت پستال بهترین انتخاب خواهدبود. علاوه براین، این نوع چاپ برای تیراژ بالا و در مدت زمانی محدود، بسیار کاربردی است.
اما در مقابل این چاپ، چاپ افست انتخابی مناسب برای سطوح کاغذی و پلاستیکی است. مواردی که کاربر قصد دارد سفارشی در اندازه انبوه، کیفیتی بالا و رنگبندی متنوعی داشته باشد. چاپ افست، یکی از پرطرفدارترین روش های چاپی بوده که بر روی کاغذ و کارتن مورد استفاده قرار می گیرد. سایر مواردی که می توان از افست استفاده کرد، شامل:
چاپ روزنامه، مجلات، کتاب و بسته بندی های کاغذی
چاپ بروشور و کاتالوگ
چاپ ست اداری

چاپ افست چگونه انجام می شود؟

چاپ افست چگونه انجام می شود؟
چاپ افست نوعی از چاپ است که در آن تصاویر و متن روی صفحه ای به صورت منتقل می شود و سپس با استفاده از غلتک، جوهر چاپی روی کاغذ منتقل می شود. این روش چاپ دقیق و با کیفیت بالا است که برای چاپ کتاب، مجله، بروشور و سایر مواد چاپی مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ افست چه مزایا و معایبی دارد؟

بدون شک هرکدام از روش های چاپ، مزایا و معایب مخصوص به خودشان را دارند. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل تفاوت بین چاپ افست و دیجیتال، بررسی همین مزایا خواهدبود. در واقع کاربر بایستی با درنظر گرفتن هرکدام، روش مناسبی را انتخاب کند تا طرح انتخابی اش به زیبایی و با نمایش دقیق جزئیات به چاپ برسد. مهم ترین مزایایی که برای چاپ افست از آن یاد می کنند، عبارت است از:

انتخاب کاغذهای متنوع

برای چاپ افست می توان از انواع مختلفی از کاغذ، مانند کاغذ های روکش دار و با ضخامت متفاوت استفاده کرد.

چاپ با تیراژی بالا و هزینه ای مقرون به صرفه

برای تیراژهای بالا، افست انتخابی مناسب بوده که باعث کاهش هزینه ها می شود.

کیفیت بالای چاپ

افست برای طرح هایی مناسب است که می بایست وضوح بالایی داشته باشند و جزئیات به درستی نمایش داده شوند.

استفاده از رنگ های اضافه

درکنار رنگ های CMYK، می توان از رنگ های انتخابی کاربر استفاده کرد.
اما درکنار این مزایا، لازم است با معایب چاپ افست هم آشنا شوید تا روشی فراخور محصولتان انتخاب کنید.

افست برای تیراژهای بزرگ مناسب نیست

بیشترین کاربرد افست در تیراژهای بالا بوده و برای تعداد کم به دلیل هزینه بالا صرفه اقتصادی ندارد.

چاپ افست بسیار زمان بر است

تهیه زینک و پلیت های چاپی، زمان زیادی را برای چاپ گرفته و در پروژه هایی با مدت زمان کم مناسب نیست.

بعداز تنظیم اطلاعات دستگاه، امکان تغییر رنگ نیست

قبل از اینکه رنگ انتخابی را در تنظیمات دستگاه وارد کنید، باید از آن مطمئن شوید زیرا امکان تغییر در حین فرایند چاپ نخواهدبود.

وابستگی به تعداد رنگ ها زیاد است

از آنجاییکه تعداد زینک و پلیت براساس تعداد رنگ های مورد نیاز است، برای بعضی پروژه ها محدودیت ایجاد می کند.

روش چاپ دیجیتال چگونه است؟

روش چاپ دیجیتال چگونه است؟
چاپ دیجیتال فرایندی است که در آن تصاویر یا متن به طور مستقیم از فایل دیجیتال روی کاغذ چاپ می شوند. این روش چاپ نیاز به صفحه چاپ ندارد و می تواند تیراژهای کم را با سرعت و هزینه کمتری چاپ کند. چاپ دیجیتال برای چاپ کارت های ویزیت، بروشورها و سایر مواد چاپی کوچک کاربرد دارد.

با مزایا و معایب چاپ دیجیتال آشنا شوید

مهم ترین مزیتی که می توان برای چاپ دیجیتال درنظر گرفت، سرعت بالای چاپ است. به همین خاطر برای سفارشاتی که زمان کمی را برای تحویل دارند، چاپ دیجیتال انتخابی مناسب خواهدبود. در شرایطی که سفارش چاپ، تعداد بالایی ندارد، این روش مقرون به صرفه تر نسبت به چاپ افست است. ضمن اینکه افزایش تیراژ هم تاثیری بر قیمت نخواهد گذاشت. درصورتی که در حین چاپ، تصمیم به تغییر رنگ گرفته شود، می توان تنظیمات دستگاه را تغییر داد.
در کنار مزایایی که برای چاپ دیجیتال گفتیم، بایستی با معایب آن هم آشنا شوید. چاپ دیجیتال، روی متریال محدود تری انجام شده و اغلب از رنگ های CYMK به کار برده می شود. در واقع اگر کاربر رنگ انتخابی اش از میان طیف رنگ های پنتون باشد، چاپ دیجیتال انتخاب مناسبی نخواهدبود. زمانی برای با مشکل مواجه خواهید شد که پروژه نیاز به تطابق دقیق رنگ های خاص داشته باشد. در صورتی که چاپ روی محصولات بزرگتر و تیراژهای بالا می بایست انجام شود، این نوع از چاپ بسیار هزینه بر خواهدبود.

کلام پایانی

چاپ دیجیتال و افست دو روش متفاوت چاپ هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. چاپ دیجیتال بهطور مستقیم از فایل دیجیتال چاپ میکند و هزینههای تولید پایینتر و زمان تحویل سریعتر است، اما کیفیت چاپ در تیراژهای بالا کمتر است. در مقابل، چاپ افست با استفاده از صفحات فلزی و جوهرهای مخصوص کیفیت بالاتری دارد و برای تیراژهای بالا مناسبتر است. درنتیجه، انتخاب هر کدام از این روشها بستگی به نوع پروژه، تیراژ و بودجه دارد.
https://mardomefarda.ir/vdcfyyd0.w6dcjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما