تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۰
جالب است ۰
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: میزان ترانزیت جاده ای کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با جهشی فوق العاده از مرز ۹.۳ میلیون تن و ۴۳۶ هزار تردد ترانزیتی عبور کرد.
افزایش ۹۸ درصدی ترانزیت با وجود کرونا و مشکلات منطقه‌ای
به گزارش مردم فردا،جواد هدایتی اظهار کرد: در شرایط پساکرونا و با وجود ادامه اعمال محدودیت‌های نسبی جهانی و منطقه‌ای که ناشی از همه گیری ویروس کرونا حاصل شده کماکان شاهد ادامه انسداد مرزهای ترکمنستان برای حمل یکسره کامیون‌ها به کشورهای آسیای میانه هستیم. همچنین در وضعیت اقتصادی افغانستان بعد از حاکمیت طالبان که ترانزیت کالا به این کشور کاهش چشمگیری داشته است شاهد رشد ۹۸ درصدی در تردد کامیون‌های ترانزیتی در سال گذشته بودیم.

وی با بیان اینکه کسب این رکورد بسیار ارزشمند و بیانگر استعدادهای کم نظیر ذاتی و عملیاتی سرزمین ایران است، افزود: اگر شرایط محدودکننده مذکور نبود، رکورد دهه‌های اخیر ترانزیت کالا از ایران قطعاً در سال گذشته شکسته می‌شد. همچنین در اسفندماه سال ۱۴۰۰ تردد کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی با رسیدن به رقم ۴۳ هزار دستگاه، حد نصاب جدیدی برای تردد کامیون های حامل کالای ترانزیتی در سال‌های گذشته ثبت کرد، این در حالی است که میانگین تردد ترانزیت در سال گذشته ۳۳ هزار و ۶۵۰ دستگاه در ماه بوده است.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقه‌ای توسط شخص رییس جمهور در قالب پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا و همچنین به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های بانکی و بیمه ای، در صورت حاکمیت ثبات سیاسی- منطقه‌ای و همراهی شایسته تمامی دستگاه‌های همکار می‌توان به ثبت رکوردی تاریخی بالای ۲۰ میلیون تن برای ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ امیدوار بود.

هدایتی اعلام کرد: البته در کنار این عوامل دیگر الزامات و بسترهای مورد نیاز مانند ساختار اداری مدیریت واحد توسعه ترانزیت از قلمرو کشور ایجاد شود و در راستای ارتقای زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی، فعال‌ سازی انواع تسهیلات گمرکی پیش بینی شده در قانون امور گمرکی نظیر تعویض بارگیر و ترانسشیپ کالاهای ترانزیتی در بنادر و تسهیل عبور و مرور در پایانه‌های مرزی با رویکرد استفاده از فناوری‌های بومی دانش بنیان حرکت کرد.
https://mardomefarda.ir/vdcj.veifuqeiasfzu.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین