به گزارش
مردم فردا،حسن اکبری روز شنبه در نشست خبری افزود: شاید نتوان میزان تلفات را به صفر رساند اما می توان با یک سری اقدامات خسارات را به حداقل رساند تا تاثیری در کاهش جمعیت یوز نداشته باشد.
وی اظهارداشت: منطقه توران به عنوان مهمترین زیستگاه یادآور یوز در کشور است از این رو حفاظت از این زیستگاه برای ما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: بر این اساس اعتباری حدود ٣ میلیارد تومان برای منطقه در نظر گرفته شد که با آن ١٠ دستگاه موتورسیکلت خریداری و به توران تزریق شد تا حفاظت دقیق تر انجام شود.
اکبری افزود: همچنین قرار است تعدادی کمیته در این راستا راه اندازی شود که تاکنون کمیته کنترل و مدیریت چرای دام راه اندازی شد و قرار است کمیته های پایش، پیگیری مسائل ایمن سازی جاده راه اندازی شود.
وی گفت: در مدت یک سال گذشته ۴ قلاده یوز ماده با ١٠ توله در توران و اطراف آن مشاهده شد اگرچه یک توله را چندی پیش به علت تصادف در محور تهران مشهد از دست دادیم اما این تعداد نشان میدهد که توران منطقه زادآوری است.
اکبری تاکیدکرد: در منطقه توران برای تامین طعمه مشکلی وجود ندارد مهمترین تهدید جاده است که مشکل ساز است از این رو مکاتبات زیادی با وزارت راه و شهرسازی داشتیم اما آنطور که انتظار داریم با سازمان محیطزیست همکاری نمی کنند.
وی اظهارداشت: وقتی قرار است جاده ای طراحی و کشیده شود قبل از اجرا باید تمام مسائل مختلف محیط زیستی دیده شود اما بعد از احداث که حجم بالایی تردد دارد کار دشوار می شود، هرچند برخی معتقدند که فنس کشی ممکن است زیستگاه را تکهتکه کند و به نورپردازی اعتقاد دارند، به هر حال هر اقدامی بعد از احداث دشوار است.
وی در پاسخ درباره اینکه قرار بود وزارت راه قبل از احداث هر جادهای ملاحظات زیست محیطی آن منطقه را با سازمان محیطزیست درمیان بگذارد، گفت: وزارت راه در این زمینه همکاری چندانی با سازمان ندارد، تاکنون مکاتبات زیادی با وزارت راه داشتیم اما چندان پای کار نیامدند، چون ساز و کار قانونی در این زمینه برای وزارت راه وجود ندارد یعنی ساز و کار قانونی نیست که آنها را مکلف به اجرا کند از این رو زیر بار نمی روند.
وی اظهارداشت: در واقع چندی پیش یک دستورالعمل چند ماده ای به وزارت راه ابلاغ شد اما چون ضمانت اجرایی ندارد تا کنون هم اجرا نکرده اند، البته طرح هایی که مشمول طرح ارزیابی زیست محیطی می شود از سازمان نظرخواهی می کنند اما جدای از آنها با سازمان مشورت نمی کنند.
وی گفت: الان اتوبان حرم تا حرم (مشهد به حرم امام خمینی) در حال احداث است که در حال پرس و جو هستیم که این طرح ارزیابی زیست محیطی دارد یا خیر و اگر به محدوده توران برسد ممکن است مشکل ساز شود بنابراین قصد داریم قبل از رسیدن به آن نقطه تمهیداتی اندیشیده شود چون با رسیدن جاده به آن منطقه زیستگاه کاملا دو تکه می شود.