آلبوم موسیقی در مقام مثنوی با نوازندگی نی سیامک جهانگیری و خوانندگی مظفر شفیعی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی سنتی توسط نشر ماهور منتشر شد.
به گزارش مردم فردا،مثنوی در آواز ابوعطا، مثنوی در آواز بیات ترک، مثنوی در آواز افشاری، مثنوی در آواز دشتی، مثنوی در آواز بیات کرد بیات، مثنوی در دستگاه شور و مثنوی در دستگاه نوا آثاری هستند که در مجموعه اول منتشر شدهاند. همچنین مثنوی در آواز بیات اصفهان، مثنوی در دستگاه همایون، مثنوی در دستگاه سهگاه، مثنوی در دستگاه چهارگاه، مثنوی در دستگاه ماهور و مثنوی در دستگاه راست پنجگاه آثار مجموعه دوم هستند. جهانگیری درباره آلبوم در مقام مثنوی نوشته است: «اگرچه قالب مثنوی در ادبیات ایران از نظر فرم مشخصات ویژهای دارد و در محتوا نیز نقش روایتگری دارد که میتواند در برگیرنده مضامین متنوعی از غنایی و حماسی باشد. در موسیقی نیز با همین عنوان در برخی آوازها با دستگاههای موسیقی ایرانی قالب فرمال معینی را نمایان کرده است؛ روایتگری خود را در معرفی محتوای مُدال هر آواز یا دستگاه ارائه میکند. از این رو مثنوی در موسیقی ایرانی غالباً در انتهای هر دستگاه یا آواز اجرا میشود و بیانگر چکیدهای از ساختار مدهای اصلی آن دستگاه یا آواز است که شنونده با شنیدن آن به عصاره اصلی دستگاه یا آواز مربوطه پی خواهد برد. قالب مثنوی در ادبیات فارسی از محبوبیت بسیار و نیز سابقهای طولانی برخوردار است. البته درباره سابقه مثنویخوانی در موسیقی ایرانی و اینکه از چه زمانی این امر مرسوم و متداول شده اطلاع دقیقی و موثقی در اختیار نیست. با اینکه قالب مثنوی به طور معمول به روایت داستان با شرح واقعهای میپردازد اما در مقطع معینی از آن و در لابه لای خط داستان، شاعر چند بیتی را به بیان مفهوم کلی و فراگیر اختصاص میدهد تا نتیجه یا چکیدهای را با تاکید به مخاطب خود یادآور شود. منطقی به نظر میرسد که ابیاتی که در ردیف آوازی به کار میروند از همین دست ابیات انتخاب و خوانده شوند. مثنوی در اوزان عروضی متنوعی سروده میشوند اما در ردیف آوازی از وزن معروف «فاعلاتن فاعلاتن فاعلن» (وزن مورد استفاده در مثنوی معنوی مولوی) بیشتر استفاده میشود. در مجموعه حاضر نیز اشعاری با همین وزن در قالب مثنوی و غزل انتخاب و خوانده شده است. گوشه مثنوی به طور معمول در تمامی دستگاهها / آوازها اجرا نمیشود اما میتوان با این رویکرد، آن را در تمامی دستگاهها / آوازها روایت و اجرا کرد. در این مجموعه تلاش بر این بوده تا علیرغم اجراهای مختلف از مثنویهای موجود، در تمامی آوازها و دستگاهها با بیان شخصی و برداشتی از اجراهای متداول، به روایت این فرم پرداخته شود، به گونهای که در برخی از اجراها با بسط و گسترش در فضای مُدال و پردازش ملودی در قالب ساختار مثنوی به اجرایی دیگرگونه دست یافت.» «تلنگر» آلبوم تلنگر با خوانندگی حبیب هورام منتشر شد. این آلبوم شامل هشت قطعه؛ تلنگر، تب مجنون، زمزمه، زیر بارون، بیگانه، دلبر مغرور، نسخه گیتار و نسخه بیکلام آهنگ تلنگر است. این خواننده چندی پیش هم آهنگ دلبر مغرور را به صورت تک آهنگ منتشر کرده بود. آهنگسازی، تنظیم، میکس و مستر و ضبط تمامی قطعات آلبوم تلنگر توسط حامد حنیفی انجام شده است. بابک صحرایی، پیام ربیعی، حسین محمودی، امین زارعی و میترا مهدیپور ترانهسراهای آلبوم تلنگر هستند. تهیه و تولید این آلبوم از سوی شرکت فرهنگی هنری سلاله نوای آریانا (سل) انجام شده است. «کلارینت من» آلبوم بیکلام کلارینت من اثری از میلاد ملک در سبک پاپ شامل ۱۱ قطعه؛ کلارینت من، رقص مار، آه استانبول، اشک لیلا، خرم، برگرد، تنها، گمشده، بوفالو، سودا و باغ مخفی است. ۶ قطعه از این آلبوم به آهنگسازی ملک و پنج قطعه دیگر نیز بازسازی قطعات مشهور موسیقی جهان است. ALI EMRE MALÇOK نوازنده معروف کشور ترکیه (همنواز افتخاری کلارینت- قطعه اول)، فراز فرهانی (گیتار نایلون و باس- قطعههای اول و دوم)، ملیکا فتوحی (قانون- قطعههای دوم و هشتم)، آرش شکریزاده (گیتار نایلون، آهنگساز مشترک قطعه چهارم)، رضا یوسفی (ریمیکس- قطعههای ششم و دهم)، امین فرامرزی (گیتار نایلون- قطعههای سوم و یازدهم)، سهراب بنیادی (ویلون- قطعههای دوم و پنجم)، میلاد ملک (پیانو- قطعه هفتم)، احسان جعفری (کوبهای- قطعه نهم) از جمله نوازندگان و هنرمندانی هستند که در این آلبوم همکاری داشتند. میلاد ملک آهنگساز قطعههای اول، دوم، چهارم، پنجم، نهم و دهم و سزن آکسو (SEZEN AKSU)، Ferdi özbeğen، فینوآلا شری و رولف لولاند آهنگسازان قطعههای سوم، ششم، دهم و یازدهم هستند. تنظیم، میکس مسترینگ و طراح جلد این آلبوم برعهده ملک بوده است. رادمهر کاظمی، امین ملکزاده، حسام هوشیار و امید خورشیدیان مشاوران هنری و مجتبی علیپور (عکاس- استودیو تصویر ژست) از دیگر عوامل این اثر هستند. آلبوم کلارینت من در استودیو طنین موسیقی شهر هنر تهیه و تولید شده و توسط نوازندگان سرزمین آفتاب با شماره مجوز ۱۸۹-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است. این اثر نخستین آلبوم رسمی میلادملکزاده دیلمی با نام هنری میلاد ملک، آهنگساز، تنظیمکننده و نوازنده ساز کلارینت سل است. «مینا گیان» و «شیرین سوزه» همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی تصنیفهای مینا گیان و شیرین سوزهاز آثار فولکلور کُردی را بازخوانی کرده است، مینا گیان با تنظیم آرش گوران منتشر شده است. سامان صمیمی (کمانچه)، حسین رضایینیا (کوزه و بندیر)، داریوش بیژنی (کلارینت)، میثم مروستی (تکنواز ویُلُن)،میثم مروستی، سامان صمیمی، نیلوفر محبی، رایین نورانی، امین عطایی، نگار فرجی (ویلن)، میثم مروستی، دانیال جورابچی، امین عطایی، نگار فرجی (ویلن آلتو)، مهدی عبدی، یاسمن کوزهگر (ویلنسل)، هادی اسماعیلی (کنترباس)، پیمان حاتمی (گیتار باس)، آرمین خیردان (ساختِ صدای پیانو رودز) و آرش گوران (پیانو رودز) نوازندگان و هنرمندان این تصنیف هستند. همچنین تصنیف شیرین سوزه بر اساس چند ترانه کُردی با آواز همایون شجریان و بازآفرینی و تنظیم آرش گوران منتشر شده است. سامان صمیمی (کمانچه)، شقایق صادقیان (فلوت)، داریوش بیژنی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان (فاگوت)، مهسا یوسفینژاد، لیلا بازغی (هُرن)، حسین رضایینیا (دف و دایره)، میثم مروستی، سامان صمیمی، نیلوفر محبی، رایین نورانی، امین عطایی، نگار فرجی (ویلن)، میثم مروستی، دانیال جورابچی، امین عطایی، نگار فرجی (ویلن آلتو)، مهدی عبدی، یاسمن کوزهگر (ویلنسل)، هادی اسماعیلی (کنترباس) و همایون شجریان (تنبک) نوازندگان این اثر هستند. رضا فرهادی، پیمان حاتمی صدابرداران، استودیو کرگدن؛ ضبط موسیقی، رضا فرهادی میکس و مستر، ضبط آواز؛ کاوه عابدین (استودیو صبا)، شقایق شهابی امور برنامهریزی ضبط، مهرداد عمرانی عکاس و جواد قاسمی طراح نهایی کاور از دیگر عوامل تصنیفهای مینا گیان و شیرین سوزه هستند.