تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳
جالب است ۰
آخرین خبرهای مربوط به وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز که امروز برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به منطقه ارس رفته بودند به شرح زیر است:
اخبار لحظه به لحظه درپی شهادت رئیس جمهور و همراهان؛ پنج روز عزای عمومی در کشور اعلام شد
به گزارش مردم فردا،روابط عمومی مجلس: زمان برگزاری اختتامیه مجلس یازدهم و افتتاحیه مجلس دوازدهم تغییر نخواهد کرد
روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه وی به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم ایران اسلامی و خانواده‌های شهدای این سانحه، اعلام کرد که بنابر اعلام هیئت رئیسه، فردا جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین زمان برگزاری اختتامیه مجلس یازدهم و افتتاحیه مجلس دوازدهم تغییر نخواهد داشت. بر این اساس اختتامیه مجلس یازدهم چهارشنبه دوم خردادماه و افتتاحیه مجلس دوازدهم هفتم خردادماه خواهد بود.

اظهارات رییس سازمان مدیریت بحران درباره شناسایی شهدا؛ آیت الله ال هاشم تا یک ساعت بعد زنده بود
محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه پیکر شهدا با وجود اینکه سوخته بودند قابل بود و توسط امدادگران به آمبولانس‌ها انتقال داده شد و به معراج شهدای تبریز منتقل شدند، گفت: تنها پیکر آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز از نظر ظاهری وضعیت بهتری نسبت به دیگر شهدا داشت و کمتر دچار سوختگی شده بود چرا که وی بعد از سانحه هوایی تا یک ساعت زنده بوده و حتی با آقای غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ارتباط تلفنی برقرار کرده بود. هیچکدام از پیکر شهدا به آزمایش DNA منتقل نشد چرا که کاملاً قابل شناسایی بودند.

پرچم ساختمان وزارت امور خارجه نیمه برافراشته شد


«مخبر» مدیر قوه مجریه شد
رهبر انقلاب در پیامی درگذشت شهادت گونه‌ رئیس جمهور و همراهان را تسلیت گفتند و در بخشی از پیام فرمودند: جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
 
اعلام پنج روز عزای عمومی در کشور
رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی پنج روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند.

مراسم تشییع پیکر رییس جمهور و همراهان وی فردا در تبریز برگزار می‌شود
«حسن حقیقیان»، مدیرکل امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه مراسم تشییع پیکر رییس جمهور و همراهان وی فردا در تبریز برگزار می‌شود، گفت: پیکر شهدای بالگرد سانحه دیده در منطقه ورزقان در حال اعزام به تبریز است و پیکر شهدا به پزشکی قانونی منتقل می شوند.

حضور اعضای هیئت دولت در استانداری آذربایجان‌


انتقال پیکر شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور

در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه ۳ روز عزای عمومی در لبنان اعلام شد.

تصاویر جدید از بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور در جنگل‌های ارسباران

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

تصاویری از انتقال پیکر شهدا توسط امدادگران و تکاوران ارتش به مناطق پایین دست
جلسه علنی فردای مجلس تعطیل شد؟
در پی شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیات همراه در سانحه بالگرد حامل این افراد، علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود که مجلس فردا جلسه علنی ندارد. اکنون موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که براساس تصمیم هیات رئیسه مجلس، جلسه علنی مجلس فردا برگزار می‌شود.

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه
هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رییس جمهور محبوب و خدوم و‌مغتنم حضرت آیت الله رییسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر جهادی امور خارجه ، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر( عج) ، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند.به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و هیئت همراه 
سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی
سرهنگ خلبان محسن دریانوش
سرگرد فنی بهروز قدیمی


شهادت وزیر خارجه و سایر همراهان رئیس جمهور در حادثه بالگرد
آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و مالک رحمتی استاندار تبریز نیز در این سانحه در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشتند و آنان نیز به شهادت رسیدند. سردار سید مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور، یک نیروی سپاه انصارالمهدی، خلبان و کمک خلبان و یک مسئول فنی نیز جزو شهدای این سانحه هستند.

اعلام خبر شهادت رئیس جمهور در بخش خبری ساعت 8

در پی حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، آیت الله رئیسی به شهادت رسید.

معاون اجرایی رئیس جمهور با هشتگ «#سیدالشهدای_خدمت» نوشت: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»


تصویر دیگری از محل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان

تلاش‌ها برای کشف علائم حیاتی سرنشینان بالگرد ادامه دارد و هنوز هیچ خبر قطعی وجود ندارد/ رجانیوز

لحظه پیدا شدن لاشه بالگرد توسط تیم پهبادی داوطلب سازمان امداد و نجات هلال‌احمر
با ادامه روند جستجوهای هوایی همچنان نشانه‌ای از زنده بودن افراد یافت نشده است. نیروهای امدادی هنوز به محل حادثه نرسیده‌اند/ رجا نیوز
متأسفانه تا کنون گزارشی از تشخیص افراد زنده توسط پهپادها در حوالی بالگرد به دست نیامده است اما همچنان روند جستجو و امداد ادامه دارد/ رجانیو
فرمانده سپاه عاشورا: ۲ تا ۳ دقیقه دیگر به محل حادثه میرسیم
لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور پیدا شد
کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر: محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد.
بعد از اعلام مختصات احمالی محل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، بلافاصله تیم‌های امدادی در حال رسیدن به محل مورد نظر هستند.
فرمانده سپاه عاشورا: بر اساس تصاویری که پهباد ترکیه‌ای مخابره کرده محل حادثه جنوب طویل است؛ ابتدا مختصات اعلامی شرق طویل را نشان می‌داد
خبرنگار صداوسیما در محل عملیات: هنوز اطلاعاتی از رسیدن نیروی های امدادی به مختصات مشخص شده نرسیده
اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر
به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئیس جمهور در حال حرکتیم
پیدا شدن محل احتمالی لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور

هواپیماهای بدون سرنشین منبع گرمایی را شناسایی کردند که احتمالا لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور است.
 رئیس هلال احمر: همکاران ما بوی سوخت خودروها را با بوی سوخت بالگرد اشتباه گرفتند

رئیس جمعیت هلال احمر: درحال اعزام به مکانی هستیم که نیروهای امدادی بوی سوخت را حس کردند

جلسه پوتین با حضور سفیر ایران 
کاظم جلالی درباره این جلسه گفت: در این جلسه ابتدا آقای پوتین خطاب به من گفت که ما از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بسیار ناراحت شدیم و هر کاری که برای کمک لازم باشد را انجام می‌دهیم.
ابراز نگرانی شورای همکاری خلیج فارس از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور
 دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، نسبت به گزارش‌های دریافتی درباره سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران عمیقا ابراز نگرانی و با ایران اعلام همبستگی کرد.
اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر
هلال‌احمر از هیچ کوششی برای جست‌وجوی خادمان مردم فروگذار نیست.
وزارت خارجه بیانیه داد
 وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای از ابراز احساسات و عواطف انسانی و همبستگی تعداد زیادی از دولت‌ها و ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با دولت و مردم ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و پیشنهادهای صمیمانه آنها در کمک و یاری به عملیات جست وجو و نجات تشکر و قدردانی کرد.
دستور پوتین برای اعزام ۲ هواپیما و بالگردهای ویژه از روسیه به تبریز
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه از اعزام ۲ هواپیما همراه با بالگردهای ویژه و ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای کوهستان از روسیه به تبریز تا ساعاتی دیگر خبر داد.
رئیس هلال احمر گفت: گروه‌های امدادی همچنان در حال جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور هستند

از دست نوشته حدادعادل برای رئیسی تا نگرانی مجید انصاری برای رئیس جمهور
براساس آنچه کانال تلگرامی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر کرده، حدادعادل در پیامی نوشته است:

"بسمه‌تعالی
در این شرایط سخت بیم و امید برای مساعدت رئیس‌جمهور عزیز و سختکوش کشور و همراهان خدمتگزار وی دعا می‌کنم.
حدادعادل"
همچنین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص نیز براساس آنچه جماران منتشر کرده، گفته است: خبر سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور محترم و عزیز و همراهانشان را با نگرانی دنبال می کنم و ملتمسانه و متواضعانه از درگاه خداوند متعال در این شب میلاد با سعادت حضرت رضا(ع) تقاضا دارم آنها را با سلامت به آغوش ملت بازگرداند.
شریعتمداری: دوست دیرینه‌ام بدعای خیر همگان نیازمند است 
محمد شریعتمداری نوشت:در آستانه ولادت امام هشتم (ع) که دل های مقربین آستان امام رئوف لرزان است، دوست دیرینه من جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و همراهانش بدعای خیر همگان نیازمندند. امیدوارم عزیزانمان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.
اظهارات مهم معاون وزیرخارجه
صفری، معاون وزیر امور خارجه گفت: دو بار با آقای آل هاشم تماس برقرار شده و ایشان گفته بودند من حالم بده و صدای آمبولانس ها رو میشنوم
فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیسی رفت
 ️فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند.
توئیت متفاوت وزیر دولت روحانی در خصوص حادثه بالگرد رییس جمهور
سیدعباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در واکنشی متفاوت در پی سانحه برای بالگرد رئیسی نوشت:
پیام‌های شخصیت‌های سیاسی کشور چون: خاتمی، روحانی، لاریجانی، آملی، قالیباف، جهانگیری و..در ابراز نگرانی برای رییس جمهور محترم و همراهان و دعا برای سلامتی ایشان، نشان داد که دغدغه ایران، مرکز مشترک این عزیزان است. این همدلی‌ها را ببینیم و بر عمق و گستره آن بیفزاییم.
محل دقیق سانحه بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد
یک مقام نظامی گفت: دقایقی قبل سیگنالی ‌از بالگرد و ‌تلفن همراه یکی از خدمه در محل سانحه دریافت شد.
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی با اشاره به این موضوع تصریح کرد هم‌اکنون با تمام نیروهای نظامی ‌در حال عزیمت به منطقه مدنظر‌ هستیم و امیدوارم خبرهای خوبی به مردم بدهیم.
تماس تلفنی آیت‌الله  مکارم شیرازی با رئیس دفتر رئیس‌جمهوری
 آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی دقایقی قبل، طی تماس تلفنی با جناب غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر ریاست جمهوری، پیگیر آخرین وضعیت سانحه پیش آمده برای بالگرد حامل حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی شد و در پایان برای سلامتی او و همراهان دعا کرد.
اخبار رسمی در قالب اطلاعیه هلال‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود
ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه شماره ۳ درخصوص آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری اعلام کرد که اخبار رسمی در قالب اطلاعیه هلال‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود
محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر: دقایقی پیش تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیات همراه را شناسایی کردند.جستجوها برای یافتن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می شود.
وزیر کشور گفت:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه نرسیده‌ایم. وی بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه دارای شیب‌ تند و جنگلی است و از سوی دیگر شاهد بارش باران شدید هستیم، دامنه دید بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز به نقطه مدنظر نرسیده‌اند، اما نیروها در منطقه حضور وسیعی دارند و امیدواریم با دعای مردم عزیز هرچه سریعتر به نقطه حادثه برسند.
درخواست بالگرد دید در شب ایران از ترکیه
سازمان مدیریت بحران ترکیه اعلام کرد: امروز به اطلاع ما رسید که بالگرد حامل آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مرز ایران و نخجوان دچار سانحه شده است. ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت که اعزام شد. 32 پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و 6 وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم AFAD ما برای رسیدن به منطقه حرکت کردند. علاوه بر این، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از 15 نفر از آنکارا، دیاربکر و قونیه در حالت آماده باش هستند. تحولات را دنبال می کنیم.

سید محمد خاتمی: با نگرانی در این شرایط خاص کشور ، اخبار نگران کننده در مورد سقوط بالگرد رئیس جمهور محترم و همراهان را پیگیری و برای سلامت ایشان و همراهان دعا میکنم. 
سعید جلیلی: برای رئیس جمهور و همراهانش دست به دعا شویم

اتحادیه اروپا به درخواست ایران، سرویس نقشه ماهواره‌ای را برای کمک به گروه‌های امدادرسانی در جستجوی محل حادثه بالگرد رئیسی فعال می‌کند
هلال احمر در اطلاعیه ای اعلام کرد: اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن بالگرد رئیسی و همراهان صحت ندارد. تلاش ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده تا کنون به نتیجه نرسیده است.
دبیر کل جمعیت هلال احمر: امیدواریم تا دقایقی دیگر، خبر خوبی دریافت کنیم. آخرین خبری که لحظاتی پیش به دست مان رسیده این است که 5 تیم عملیاتی ما به مختصات اعلامی توسط سازمان هوافضا رسیده اند.

رهبر انقلاب در دیدار با خانواده سپاهیان: ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید
رهبر انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.
معاون اجرایی رئیس جمهور: با سرنشینان هلی کوپتر ارتباط برقرار شده‌ است
منصوری: در چند نوبت با یکی از سرنشینان هلی کوپتر و یکی از کادر هلی کوپتر ارتباط برقرار شده‌ است. تا شعاع دو کیلومتری حادثه درحال پیگیری هستیم؛ امیدوارم خبر خوشی به مردم برسد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم. رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند. از خداوند می خواهیم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.
سخنگوی وزارت خارجه قطر در واکنش به سانحۀ بالگرد رئیس‎جمهور: کشور قطر آماده هرگونه حمایت در جستجوی هواپیمای رئیس جمهور ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت کشورش آماده ارائه کمک برای یافتن بالگرد حادثه دیده رئیس جمهور ایران است.
وزارت خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه و در بیانیه‌ای در پی وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران و وزیر امور خارجه این کشور و همراهانشان، اعلام کرد: با نگرانی آنچه را که رسانه‌ها در مورد بالگرد حامل رئیس جمهور ایران منتشر کردند، دنبال می‌کنیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما تأکید می‌کنیم که عربستان سعودی در این شرایط سخت در کنار جمهوری اسلامی ایران است.
اردوغان: سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراهش را از نزدیک پیگیری می کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم
حسن روحانی: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پرودگار متعال برای رئیس‌‌جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند

قالیباف: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند به برکت دعای مؤمنین ایشان را از گزند بلایا حفظ کند. در شب میلاد امام رئوف (ع) از صمیم قلب منتظر خبر صحت و سلامت کامل ایشان هستیم. إن‌شاءالله.



رئیس جمعیت هلال احمر: درحال نزدیک‌شدن به محلی هستیم که فکر می‌کنیم محل سانحه است
در پی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان وی، در کلاس درس عصر امروز تفسیر نهج البلاغه حجت الاسلام حسن خمینی دعای توسل قرائت شد.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی در کانال تلگرام خود نوشت: در این شب عزیز میلاد حضرت رضا علیه السلام، همه‌باهم برای سلامتی آقای رئیسی و همراهانشان دعا کنیم. خداوند بزرگ نگاهدار ایران و مردمانش باشد.
آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات نوشت: برای آقای رئیسی و همراهانشان آرزوی سلامتی دارم.

فرمانده پایگاه ششم‌ رزمی هوانیروز: بالگردهای پایگاه ششم رزمی هوانیروز تبریز مطابق دستور جهت انجام عملیات امدادی در منطقهٔ ورزقان حضور پیدا کردند. این بالگردها‌ به‌همراه گروه امدادی از ساعات اولیه به محل سانحه بالگرد کاروان همراه رئیس جمهور اعزام شد. متأسفانه به‌علت نامساعد بودن شرایط جوی در انجام عملیات ناموفق ماند.
استوری اسحاق جهانگیری و درخواست دعا برای سلامتی رییس جمهور و همراهانش

«محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق به نهادهای ذیربط این کشور برای ارائه امکانات به ایران با هدف پیدا کردن بالگرد حامل ریاست جمهوری کشورمان دستور داد.
رئیس‌جمهوری هند‌ به وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران واکنش نشان داد. «نارندرا مودی»، رئیس‌جمهوری مصر طی پیامی توئیتری اعلام کرد: «عمیقاً از گزارش‌های مربوط به بروز حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران نگرانیم.» وی افزود: «ما در این ساعت سخت با مردم ایران همبستگی کرده و برای رئیس‌جمهور و اطرافیانش دعا می‌کنیم.
وزارت خارجه ارمنستان آمادگی خود را برای امدادرسانی در رابطه با حادثه برای رئیس جمهور ایران اعلام کرد: از اخبار ایران شوکه شده‌ایم، فکر و دعای ما با رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر امیرعبداللهیان و همه افراد حاضر در صحنه است. با ادامه عملیات امداد و نجات، ارمنستان به عنوان همسایه نزدیک و دوست ایران، آماده ارائه تمامی حمایت های لازم است.
رئیس اتاق عملیات هلال‌احمر: ۴ تیم عملیاتی به مختصات اعلام شده از محل وقوع حادثه نزدیک شده‌اند ولی شرایط جوی نامساعد است
ارتباط صدا و سیما با محل حادثه: میدان نشان می دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم
مقامات مصر و شخصیت‌های مردمی این کشور طی تماس تلفنی با رییس دفتر حافظ منافع ایران در مصر، جویای حال رئیس‌جمهورو همراهانش شدند.
نماینده مجلس مصر، اصحاب رسانه، سفیر سوریه در قاهره و شخصیت‌های مردمی طی تماس تلفنی جویای حال رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و دیگر همراهان آن‌ها شدند و برای سلامتی‌شان دعا کردند.
مقامات مصری تاکید کردند که با ملت ایران برای سلامتی رئیس جمهور و هیات همراه دعا می‌کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران از اعزام ۶ تیم سگ‌های زنده یاب و دو تیم امداد و نجات کوهستان این جمعیت به منطقه فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی، خبر داد.
کاخ سفید اعلام کرد که رییس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌ها درباره سانحه بروز یافته برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران قرار گرفته است.
الجزیره، دولت عراق: به ایران برای جستجوی هلیکوپتری که حامل رئیس جمهور آن بود، پیشنهاد کمک کردیم.


آصف علی زرداری؛ رئیس جمهور پاکستان: از اخبار پیرامون حادثه هلیکوپتر حامل رئیس جمهور ایران و وزیر امور خارجه این کشور نگران هستیم
یک کمپ شبانه برای استقرار نیروها و یک خودروی ارتباطات رادیویی در محل مستقر شده است

«شارل میشل» رییس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.
به گزارش الجزیره، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان: از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل رئیس جمهور ایران به شدت نگران هستیم.

علی‌اف: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی ایرانی موجب نگرانی شدید شد. دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت ها می باشد.

صدا و سیما: اینجا محل عبور به سمت روستاهای خوئینه رود و آقاج قلعه است 45 دقیقه  از اینجا تا آخرین روستا که احتمالا محل استقرار مرکز جست وجو است فاصله دارد. هوا به شدت مه آلود است و امداد را سخت کرده است هنوز اطلاع موثقی از محل بالگرد رئیس‌جمهور به دست نیامده گروه های جدید امدادی و برخی کوه نوردان به تیم امداد و نجات پیوسته‌اند.

هوا به شدت سرد است؛ به دلیل بدی شرایط جوی امکان جست و جو و پرواز بالگرد نیست و امداد و نجات به صورت زمینی انجام می شود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود. نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی از همان ساعات اولیه در منطقه حضور یافته و مشغول تفحص هستند.
شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری نداشته است
یک منبع آگاه خبر داد شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای در خصوص وقوع سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهانش برگزار نکرده و شایعات منتشر شده در فضای مجازی در ارتباط با تشکیل جلسه اضطراری از سوی این شورا نادرست است.
عین‌اللهی: همه امکانات درمانی را در منطقه حادثه مستقر کرده‌ایم
عزت الرشق سخنگوی حماس گفت: قلب ما با ملت دوست و برادر ایران است. از خداوند متعال لطف و عنایت به رییس جمهور و وزیر خارجه و همراهانشان مسئلت داریم

منطقه وقوع سانحه از مناطق صعب العبور است و امکان تردد به صورت خودرویی وجود ندارد. در محل سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند که این موضوع امکان جستجو و پیش‌روی‌ را از امدادگران و مردم گرفته است. 
در منطقه هیچ گونه ارتباط اینترنتی برقرار نیست.
دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای گفت: واشنگتن این گزارش‌ها را از نزدیک دنبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: ما از نزدیک گزارش‌ها درباره فرود سخت احتمالی بالگرد که حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران بوده را دنبال می‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفته است که در حال حاضر موضع‌گیری بیشتری انجام نمی‌دهد.
کولیوند: یک تیم به محل احتمالی سانحه نزدیک شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرد از تمامی مردم عزیز کشورمان خواهش می‌کنیم که اخبار رسانه‌های رسمی را پیگیری کنند و به هیچ وجه به منطقه اعزام نشوند که منطقه شلوغ نشده و تداخل در امر امداد ایجاد نشود.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور: از همان لحظه اولیه اعلان وقوع سانحه بالگرد اورژانس هوایی تبریز برای عملیات امداد هوایی عازم منطقه شد ولی به دلیل مه شدید اصلا امکان خدمت رسانی وجود نداشت برای همین عملیات هوایی متوقف شد.
وزیر کشور: هنوز به نقطه بالگرد نرسیدیم
صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده است.
کولیوند: ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه حضور یافتند. شرایط جوی بسیار ناپایدار است. از پهپاد و امکانات هوایی استفاده کردیم ولی با توجه به شرایط جوی از تیم های پیاده واکنش سریع استفاده میکنیمو خود بنده نیز در حال عزیمت به محل هستم.
توضیحات تکمیلی خبرنگار صداوسیما از سانحه بالگرد رئیس جمهور
شبکه خبر: برگزاری دعای توسل برای سلامتی آقای رییسی هم اکنون در مشهد
معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شدند.
بر اساس گزارش هایی که اهالی روستاهای اطراف محل بروز حادثه داده اند، هلیکوپتر حامل رییس جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شده است. اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفته‌اند که ساعتی پیش صداهایی در این منطقه شنیده شده است.
وزیر گردشگری: به دنبال دریافت خبر فرود سخت هلی کوپتر آقای رییس جمهور ، اعضای دولت با جدیت تمهیدات لازم را در دستور کار قراردادند.

آخرین گزارش‌ها از نیروهای هلال‌احمر حاکی از دشواری جست‌وجو در مناطق برفی و مه‌آلود است. یکی از نیروهای هلال احمر تاکید کرد که تا دقایقی دیگر به آخرین لوکیشن که جی پی است هلی کوپتر ارسال کرده است خواهند رسید.
رائفی پور: برای آقای رئیسی و همراهانشان دعا کنید. هیچ خبری از محل هلی‌کوپتر حامل ایشان در دست نیست، اینکه سانحه بوده یا فرود اضطراری یا فرود سخت یا هر چیز دیگر، این‌ها فقط حدس و گمان است.
بالگرد حامل رئیس جمهور متعلق به هلال احمر است.
جلسه دولت تعطیل و ستاد بحران تشکیل شد
میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز: هیچ خبری از سلامتی رئیسی در دست نیست.
کیهان آنلاین: حال رئیس جمهور مساعد و پایدار گزارش شده است؛ منابع رسمی هنوز خبر را تأیید نکرده اند.
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز تاکید کرد که سانحه‌ی بالگرد رئیس جمهور جدی بوده و احتمال آسیب دیدگی افراد بالاست.
خبرنگار فارس که همراه یکی از این گروه‌هاست مشاهدات خود را این‌گونه روایت می‌کند: جستجو تیم‌های امدادی در حوالی معدن مس سنگون ادامه دارد. مه در منطقه بسیار شدید و غلیظ است و دید افقی کمتر از ۵ متر است. باران نیز در منطقه در حال باریدن است.
منطقه مورد جسستجو کوهستانی و جنگلی است و همین مساله سرعت عملیات جستجو را کند کرده است.
دهقانی، نماینده ورزقان به خبرنگار انصاف نیوز گفت: هنوز به هلیکوپتر رئیس جمهور دسترسی نداریم. شرایط منطقه خشن است. اطلاع دقیقی نداریم.
رئیس جمعیت هلال احمر: هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت نداریم. به محض اطلاع خبر می‌دهیم.
ایرنا: هم اکنون تیم امدادی به محل حادثه وقوع سانحه برای بالگرد تیم ریاست جمهوری رسیدند.
نقشه محل حادثه

وزیر کشور: نیروهای امدادی هنوز به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نرسیده‌اند. با کاروان ارتباط برقرار شده است اما باتوجه به پیچیدگی منطقه برقراری ارتباط سخت است. هوا نامناسب است و ممکن است رسیدن به محل حادثه زمان ببرد.منطقه پیچیده است و ارتباطات سخت است و منتظر رسیدن نیرو های امدادی به منطقه هستیم تا نتیجه را اعلام کنیم.
ایرنا: خبرها از وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور در "جنگل دیزمار" در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی حکایت دارد.
فارس: برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت‌الله آل‌هاشم صحبت کنند اما درحال حاضر تلفن‌ها در دسترس نیست.
اعزام پهپادها و تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه برای بالگرد کاروان همراه رئیس جمهور
صابرین نیوز: هلی کوپتر حامل رئیس جمهور هنوز پیدا نشده است و اطلاعات دقیقی از ماجرا وجود ندارد.
خبرگزاری دولت خبر داد: '"فرود سخت" بالگرد حامل رئیس جمهور در منطقه ورزقان
آیت‌الله رئیسی، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده است.
 گروه‌های امدادی در مسیر اعزام به محل سانحه هستند.
اعلام خبر سانحه هوایی برای هلی‌کوپتر کاروان رئیس‌جمهور در شبکه خبر

تسنیم: تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور
نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، عملیات گسترده ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند.
افراد محلی میگویند که به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست.
استاندار آذربایجان شرقی، آیت الله آل هاشم و امیر عبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس جمهور‌ حضور داشته‌اند.
 با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امیدهای فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد.
آقایان محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته اند، سالم به مقصد رسیده‌اند
https://mardomefarda.ir/vdchizni.23nm6dftt2.html
منبع : آخرین خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما