به گزارش
مردم فردا،تقاضا برای رایانههای شخصی در اوایل سال 2020 شروع به رشد کرد و در حالی که سرعت رشد از آن زمان کاهش یافته است (تا حدی به دلیل کمبود تراشه و عرضه پایین)، این بازار همچنان در حال گسترش است.
IDCبر این باور است که عرضه رایانههای رومیزی و لپتاپها در سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.8 درصد افزایش یافته است. در این بین اپل از سایر تأمینکنندگان رایانههای شخصی پیشی گرفته و فروش خود را 22.1 درصد افزایش داده است؛ اما سایر تولیدکنندگان PC نیز افزایش قابل توجهی در فروش داشتهاند.
این صنعت در سال 2021، 348.8 میلیون رایانه شخصی فروخته که نشان میدهد 14.8 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافته است. با این حال، رشد این آمار با گذر زمان به وضوح کند میشود؛ همانطور که سازندگان رایانه شخصی در سه ماهه چهارم سال 2021، 92.653 میلیون رایانه شخصی فروختند که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020 تنها حدود 1 درصد افزایش یافته است.
به گفته تام ماینلی، معاون گروه تحقیقات دستگاهها و مصرفکنندگان IDC، «محیط لجستیکی چالشبرانگیز، همراه با کمبودهای مداوم در سمت عرضه، به این معنی است که بازار رایانههای شخصی میتوانست حتی بزرگتر از سال 2021 باشد».
«ما سال را با بسیاری از خریداران که هنوز منتظر ارسال سفارشات PC خود هستند تمام کردهایم. همانطور که در نیمه اول سال پیش میرویم، انتظار داریم عرضه محدود بماند، به خصوص در مورد بخش تجاری که بیشترین آمار تقاضا را دارد.»
اما شرکت Canalys، رقیب IDC، میگوید که محمولههای رایانههای شخصی در سال 2020 در مجموع «فقط» 341.053 میلیون دستگاه بوده است؛ با این حال پیش بینی آن برای رشد سالانه 14.6٪ بسیار نزدیک به آنچه IDC مشاهده کرده است.
طبق گزارش Canalys، لپتاپها 80.6 درصد از سیستمهای فروخته شده را به خود اختصاص دادند، در حالی که رایانههای شخصی دسکتاپ، 19.4 درصد از بازار را در اختیار داشتند. میانگین قیمت فروش یک رایانه شخصی در سال 2021 حدود 733 دلار بود که نسبت به 739 دلار در سال 2020 اندکی کاهش داشته است.
تمامی 5 تولیدکننده برتر رایانههای شخصی، تعداد محصولات عرضه شده خود را به میزان قابل توجهی در طول سال افزایش دادند، اما اپل با افزایش 22.1 درصدی نسبت به سال گذشته از نظر تعداد فروش، آشکارا جلوتر از این جمع قرار دارد. با این حال، با فروش 27.775 میلیون سیستم در سال 2021 و سهم 8 درصدی، اپل همچنان به طور قابل توجهی پشت سر Dell است که 17 درصد از بازار را در اختیار دارد.
طبق دادههای IDC، لنوو در سال 2021 با 23.5 درصد سهم و 81.935 میلیون دستگاه فروخته شده، جایگاه پیشرو خود را در بازار حفظ کرد. اچ پی که سال گذشته 74.104 میلیون PC فروخت و 21.2 درصد از بازار را در اختیار داشت، تنها توانست 9.3 درصد به دستگاههای فروخته شده خود بیفزاید، زیرا این شرکت بر فروش ماشین آلات تجاری/سازمانی و محصولات گیمینگ رده بالا متمرکز شد.
دل سال گذشته 59.303 میلیون رایانه شخصی عرضه کرد که افزایش چشمگیر 17.9 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد؛ رقمی که برای حفظ موقعیت آن به عنوان سومین سازنده بزرگ رایانههای شخصی کافی است. ایسر، تولیدکننده شماره 5 رایانههای شخصی، نیز فروش محصولات خود را سالانه 16.5 درصد افزایش داد و به 23.906 میلیون رسید، اما نتوانست به پای اپل برسد.
در طول چند سال گذشته، بسیاری از کاربران رایانههای شخصی بیشتری را برای کار، یادگیری و اوقات فراغت خریداری کردند، زیرا در بسیاری از موارد رفتار کلی آنها تغییر کرده و اکنون زمان بیشتری را در خانه می گذرانند. تحلیلگران Canalys معتقدند اکنون که این افراد نیازهای اساسی خود را برآورده کردهاند، سعی خواهند کرد تا سیستمهای رده بالای بیشتری را برای بهبود تجربه خود خریداری کنند